پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

توئیتر عامل قطع ارتباط برخی مسئولان با رسانه‌ها

1 دقیقه خوانده شده
خبرنگار ایلنا، در یادداشتی به اهمیت ارتباط پایدار مابین مدیران و رسانه‌ها اشاره کرد و لفت دادن از فضای رسانه‌ای و آنفالو کردن رسانه‌ها از سوی مسئولان و نشر اخبار در توئیتر و اینستاگرام را مورد نقد قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایلنا؛ فعالیت برخی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی و نهاد‌‌های رسمی، اعم از مقامات عالی‌رتبه کشوری، استانی و حتی شهرستانی در توئیتر بسیار زیاد و قابل‌توجه شده است که متأسفانه درجه تب و سرعت سرایت بسیار بالایی نیز دارد.

تب بالا و مشارکت عجیب و گاهی بیش از اندازه از توئیتر و اظهار نظر‌های غیرتخصصی، اظهار فضل کردن در خصوص مسائل و موارد غیر از حوزه کاری و حتی تنش و دعوا‌های جناحی و متأسفانه نشر اخبار و اطلاعات در این فضا، به‌جای منتشر کردن در رسانه‌های معتبر و رسمی کشور، سبب شده است که صفات و القاب (مدیر جهادی، مدیر مردمی، مدیر دلسوز، مدیر رسانه‌ای، مدیر پاسخگو، مدیر جوان، مدیر باتدبیر، مدیر هنری، مدیر متعهد و…)، جای خود را به مدیر توئیتری و اینستاگرامی ‌دهد.

مدیران و مسئولانی که پیش از این، فضای‌مجازی را نوعی اتلاف وقت و در مقابل پاسخگویی و ارتباط حقیقی و صمیمی را محترم می‌دانستند و استفاده از این فضا را مغایر با فرهنگ و ارزش‌های کشور خطاب و در صدد فیلتر کردن آن اقدام کردند، حالا خود از فعال‌ترین کاربران به شمار می‌آیند.

متأسفانه مدتی هست که تعدادی از مدیران کل و مسئولان سازمان‌های خوزستان هم به تب توئیتر مبتلا شدند و تمام اطلاعیه، آمار و اخبار را از طریق این شبکه در اختیار رسانه‌ها، به جهت پوشش خبری قرار می‌دهند و پاسخگوی تماس خبرنگاران نیستند و این شیوه را به‌منظور ارتباط، انتقال و اشتراک اخبار و مطالب انتخاب کردند.

این مسئولان به‌جای تعامل و همکاری با اصحاب‌رسانه و پاسخگویی به سوالات و تماس‌های آنان، اخبار و آمار روزانه و یا چندماهه خود را از طریق توئیتر منتشر می‌کنند و این امر ناصحیح، متأسفانه در حال تبدیل شدن به یک بدعت است.

گفتنی است، باوجود تمام مزیت‌ها و امکانات پیشرفته، اما فضای مجازی ساختار حقیقی و امنیت پایدار را ندارد. مسئولان باید در نظر داشته باشند که هَکرها می‌توانند با هک کردن صفحه و ایجاد تغییرات در متن و آمار منتشر شده خسارت و تبعات جبران‌ناپذیری را به‌وجود آورند. حتی اگر این دخل و ویرایش در حد جابه‌جایی یا تغییر یک فعل یا کم و زیاد کردن یک عدد باشد، آن موقع است که حتی در کمترین بازه زمانی جهت بررسی صحت یا رد موضوع و صدور تکذیبیه، لطمه بزرگی به جامعه وارد خواهد شد.

با توجه به فیلتر بودن توئیتر و دسترسی کمتر مردم به این شبکه، می‌توان گفت که در حال حاضر این فضا در انحصار مقامات و مسئولان است و این امر می‌طلبد که دقت‌نظر بیشتری در خصوص استفاده از این ابزار را داشتند باشند.

نکته قابل‌توجه و تأمل اینجا است که درست آن دسته از تندرو‌ها و افرادی که بیشترین انتقاد را از اینستاگرام و توئیتر و بیشترین تلاش را برای فیلتر شدن و فیلتر ماندن داشتند، حضور پُر رنگ و فعالیت بیشتری در این دو شبکه دارند.

انتظار می‌رود که مجلس شورای‌اسلامی، یا انحصاری بودن توئیتر را از دست نمایندگان خود و برخی از مسئولان خارج کند و این فضا را در اختیار عموم مردم قرار دهد یا با اتخاذ یک سازوکار، اجازه مشارکت را از آن‌ها هم صلب کند و یا دست‌کم مسئولان و مدیران کل‌ استانی را مجاب کنند تا نسبت به خبرگزاری‌ها و اصحاب‌رسانه تعامل و پاسخگویی داشته باشند و بجای استفاده از توئیتر و اینستاگرام، از تریبون رسانه‌ها به جهت نشر و پوشش اخبار استفاده کنند.

بی‌تردید اهمیت رسانه و توجه مردم به رسانه‌ها در این دهه به‌ویژه در این روز‌های کرونایی به‌شدت قوت گرفته، به‌نوعی که می‌توان عصر رسانه را به دو بخش تقسیم کرد، (رسانه پیش از پدیدار شدن کرونا _ رسانه بعد از پیدایش کرونا) که این گواه روشنی از اهمیت رسانه‌ها می‌باشد.

یادداشت: سالار قاسم‌پور

توئیتر عامل قطع ارتباط برخی مسئولان با رسانه‌ها

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *