ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تلاش رسانه‌های غربی برای متجاوز نشان دادن ایران در جنگ تحمیلی

1 دقیقه خوانده شده
تلاش رسانه‌های غربی برای متجاوز نشان دادن ایران در جنگ تحمیلی

«جیمز مک ماوس» خبرنگار روزنامه گاردین در گزارش خود نوشت، دولت عراق حاضر است برای پایان دادن به جنگ ایران با این کشور به هر کاری تن در دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از دفاع‌پرس؛ اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به‌مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت دوازدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

رژیم بعث قهرمان جعلی غرب

با وجود گذشت دو روز از تصویب طرح مانور مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس، هنوز هیچ‌یک از قرارگاه عملیاتی برای اجرای آن اعلام آمادگی نکرده‌اند. از این رو بعد از ظهر امروز، فرماندهان سپاه و ارتش گرد هم آمدند و پس از بررسی علل این موضوع و نیز بررسی مجدد طرح مانور قرارگاه‌های عملیاتی، تصمیم گرفتند این مرحله از عملیات را در ساعت ۲۱:۳۰ فردا آغاز کنند.

به‌منظور شناسایی به‌منظور شناسایی محور واگذار شده به قرارگاه نصر برای اجرای مرحله چهارم عملیات بیت المقدس واحدهای گشتی ۲۷ تیپ محمد رسول‌الله (ص) و تیپ ۷ ولی‌عصر (عج) سپاه پاسداران پس از شناسایی قسمتی از منطقه شرقی نوار مرزی شمال شلمچه – خرمشهر و نزدیک شدن به مواضع نیروهای عراقی، با واکنش آنها مواجه شدند و به عقب بازگشتند.

این واحدهای گشتی که از شب گذشته برای شناسایی معابر نفوذی شمال شلمچه به این منطقه اعزام شده بودند، در نخستین ساعات بامداد امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۱) پس از حدود ۲/۵ کیلومتر پیاده‌روی و با نزدیک شدن به خاکریز‌های عراقی واقع در یک کیلومتری شمال جاده شلمچه – خرمشهر با آتش شدید توپخانه دشمن مواجه شده و ناچار به عقب بازگشتند. عراقی‌ها نیز مانع اجرای آتش که از ساعت یک بامداد تا ساعت ۳:۴۵ ادامه داشت، در تیم‌های دو و چهارنفری به مین‌گذاری منطقه مقابل مواضع خود مشغول بودند.

خبرنگار گاردین ضمن رد ادعای قرار گرفتن رژیم عراق در آستانه سرنگونی، معتقد است صدام حسین به دنبال آن است تا قبل از اجلاس آتی غیرمتعهدها در بغداد به صلح دست یابد.

جیمز مک مأنوس خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین از بغداد گزارش داد: در عراق کمتر کسی به ادعاهای پیشرفت نیروهای این کشور در جبهه جنگ به دیده باور می‌نگرد. تقریباً خانواده‌ای نیست که در این جنگ کسی را از دست نداده باشد. مقامات عراقی در خلوت اذعان می‌کنند که کشته‌شدگان این کشور در جنگ با ایران سر به ۲۰ هزار نفر می‌گذارد. ارغوان رسمی البته تعداد بسیار کمی از آن را نشان می‌دهد. در عین حال مراجعه دیپلماتیک در بغداد تعداد زخمی شدگان این جنگ را به ۷۰ هزار نفر تخمین می‌زنند.

به گزارش این خبرنگار، دولت عراق اکنون در مرحله‌ای است که حاضر است برای پایان دادن به این درگیری خانمان‌برانداز به هرکاری تن دردهد.

برخی از رسانه‌های خارجی با انعکاس خبر روزنامه الاهرام در خصوص افزایش ارسال سلاح و مهمات از سوی مصر به عراق هدف از این اقدام را جلوگیری از استقرار پیروزی‌های اخیر قوای نظامی ایران در جبهه‌های نبرد با عراق دانستند.

سردبیر روزنامه الاهرام امروز فاش که مصر از انبارهای راهبردی خود به عراق اسلحه می‌فرستد و برای جبران آن‌ها باید از بازار جهانی اسلحه خریداری کند.

گزارش روزنامه الاهرام در رادیو صدای آمریکا نیز منعکس شد. این رادیو به نقل از الاهرام گفت: مصر به‌منظور کمک به عراق برای مقابله با پیشروی‌های اخیر ایران در جبهه‌های نبرد دو کشور سلاح‌های مورد نیاز عراق را از انبارهای ذخیره استراتژیکی خود به آن کشور ارسال داشته است.

تلاش رسانه‌های غربی برای متجاوز نشان دادن ایران در جنگ تحمیلی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *