ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تفاهمنامه ساخت مسکن خبرنگاران امضا شد

1 دقیقه خوانده شده
تابناک-طی مراسمی با حضور وزرای راه و شهرسازی و ارشاد تفاهمنامه ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی برای خبرنگاران و هنرمندان امضا شد.
تفاهمنامه ساخت مسکن خبرنگاران امضا شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از تابناک؛ تفاهمنامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای خبرنگاران و هنرمندان ۹ مرداد ۱۴۰۰ بین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد و مدت اجرای این تفاهم‌نامه ۳ سال است و در ۷ ماده به امضای دو وزیر رسیده است.

بر اساس تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسامی هنرمندان و خبرنگاران را بر اساس اولویت‌ها به وزارت راه و شهرسازی خواهد داد. این لیست طی روزهای آینده نهایی می‌شود و پروسه ثبت‌نام از خبرنگاران و هنرمندان با ارسال پیامک آغاز خواهد شد.

به گزارش تسنیم، میزان آورده خبرنگاران و هنرمندان برای خانه‌دار شدن بر اساس تفاهمنامه مذکور مشخص نیست. اگر بر اساس شرایط طرح ملی مسکن باشد که بخش زیادی از خبرنگاران توان پرداخت اقساط و آورده آن را نخواهند داشت.

در این آیین سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: در آستانه روز خبرنگار هستیم و پیشاپیش این روز را به اصحاب رسانه تبریک می گویم.

وی ادامه داد: موضوع مسکن یکی از موضوعات مهم در کشور است و اگر به آمارها توجه داشته باشیم ۳۵و نیم درصد هزینه سبد خانوار در کشور در حوزه مسکن است و در کلان شهرها این آمار بالاتر هم می رود و به ۶۰ درصد می رسد‌.

صالحی افزود: موضوع مسکن یکی از دغدغه های بسیار مهم خانواده های ایرانی و جوانانی است که در این مرز و بوم زندگی میکنند  و مسیر زندگی خود را به نحوی به این موضوع پیوند داده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه صورت گرفته و موضوع مسکن اهالی هنر و رسانه هم یکی از موضوعاتی است که به آن توجه داشته و این امر از چند جهت و زاویه دارای اهمیت است. یکی حوزه جوانانی است که در این عرصه فعالیت می کنند. سال ۶۷ کل دانشگاه های کشور ۶ هزار دانشجوی هنر در مقاطع کاردانی و کارشناسی داشت و این تعداد در سال ۹۷ به ۵۰۰ هزار دانشجو رسیده است.

وی در عین حال تصریح کرد: با توجه به این آمار سهم دانشجویان هنر نسبت به کل دانشجویان در سال ۶۷ دو درصد و در سال ۹۷ هشت درصد شده است. البته این آمار غیر از دانشجویان مراکز آزاد هنری است که سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دانشجو در این حوزه داریم.

وی دومین زاویه درجه اهمیت مسکن اصحاب هنر و رسانه را توجه به مراکز و مجموعه هایی دانست که در زیرشاخه هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند و افزود: از جمله این مجموعه ها می توان به بیش از ۱۳ هزار کانون های تبلیغاتی، آموزشگاه های آزاد هنری، کتابخانه های عمومی کشور، انتشارات و نشریات، رسانه های برخط و … اشاره کرد.

وی ادامه داد : مراکز و مجموعه های بسیاری وجود دارد که در فضای هنر کار می کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاهی که با آن ها کار می کند در قبال آن ها مسئولیت هایی دارد.

وی سومین دلیل توجه به مسکن اهالی هنر و رسانه را توجه به صندوق هنر برشمرد و گفت: ۸۰ هزار نفر عضو این صندوق هستند و بیش از ۴۰ هزار نفر خدمات بیمه اجتماعی دارند و در کنار این متغیرها صنوفی مانند خانه های سینما، موسیقی، دهها انجمن فرهنگی هنری و … با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط است و توجه به موضوع مسکن آن ها دارای اهمیت می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با این نگاه که از حوزه فرهنگ و هنر داریم و همچنین با نگاه وزارت راه و شهرسازی گروه های هدف در این زمینه را اولویت بندی کردیم که هنرمندان و خبرنگاران هم یکی از این گروه های هدف شناخته شدند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد توجه به موضوع مسکن اصحاب هنر از جنبه های دیگر هم دارای اهمیت است. میانگین درآمد اصحاب فرهنگ هنر و رسانه پایین است و یکی از اشتباهاتی که رایج شده این است که این اهالی را با شرایط زندگی برخی از سلیبریتی های جامعه مقایسه می کنند و آن را به کل جامعه هنری تعمیم می دهند.

صالحی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم به حوزه هایی که در زمینه مسکن آسیب پذیری دارند توجه کنیم، باید به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توجه داشته باشیم زیرا در این زمینه آسیب پذیری دارند. در کشور ما سهم فرهنگ و هنر در سبد خانوار پایین است و وقتی در این سبد تقاضا کاهش یابد طبیعتا درآمد اصحاب فرهنگ و هنر هم حداقلی می شود.

وی تاکید کرد: البته ایام کرونا هم بی تاثیر در این موضوع نبود. اگر بخواهیم برخی موضوعات را در قبل از کرونا و ایام کرونا مقایسه کنیم متوجه این نقش می شویم. به عنوان مثال سال ۹۷ تعداد هنرهای نمایشی ۷۱۹۸ نمایش و در سال ۹۹ این رقم به ۱۲۶۵ نمایش رسید. فروش سینما در سال ۹۷، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۹ این رقم به ۹ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین خساراتی که به اصحاب فرهنگ و هنر در ایام کرونا رسیده قابل توجه و اساسی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین با توجه به این مشکلات توقع بالایی نیست که همکاران وزارت راه و شهرسازی موضوع مسکن اهالی هنر و رسانه را ار اولویت های خود قرار دهند و این موضوع همواره یکی از دغدغه های آقای اسلامی وزیر راه و شهرساری بوده و امیدواریم با امضای تفاهم نامه در این زمینه بتوانیم بخشی از مشکلات این حوزه را کاهش دهیم و مبنایی باشد برای اتفاقات خوب در حوزه مسکن اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه.

۱۰ هزار نفر از مجموع ۵۵ هزار نفر حائز شرایط از اعضای صندوق اعتباری هنر در گام نخست انتخاب شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین درباره چگونگی اولویت بندی و انتخاب ۱۰ هزار نفر در مرحله نخست این طرح گفت: جامعه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان جامعه هدف در این زمینه بزرگ است و سنگ بزرگ نشانه نزدن است  و قرار شد در مرحله ابتدایی اولویت بندی کنیم و از ۸۰ هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر ۵۵ هزار نفر دارای شرایط بودند و در گام نخست ۱۰ هزار نفر در اولویت ابتدایی قرار گرفتند و قرار است در گام های بعدی این تعداد افزایش یابد.

وی درباره ارائه تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ۵۵ هزار نفر صندوق اعتباری هنر که دارای شرایط هستند، افزود: یکی از بحث های موجود شرایط و اعتبارات محدود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چه در حوزه بودجه و چه در حوزه تملکات و دارایی ها که این دارایی ها بالا نیست. اما آنچیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم ظرفیت های منزلتی و اعتباری خود را به ضمیمه اعتبارات وزارت راه و شهرسازی اضافه کنیم تا بتوانیم در حوزه مسکن اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

در بخشی از این آیین لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تفاهم نامه در راستای اهتمام دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی بنا شد که امضا شود و موضوع تامین مسکن اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در دستور کار قرار گرفت و در جلسات متعددی به آن پرداخته شد.

وی افزود: سعی کردیم از همه ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده کنیم. زیرا اهالی فرهنگ، هنر و رسانه دارای تعاونی مسکن نیستند و تلاش کردیم از ظرفیت های موجود وزارت راه و شهرساری در تمامی استان ها و … هم استفاده کنیم و مقرر شد در گام نخست ۱۰ هزار نفر را معرفی و در گام های بعدی این تعداد را افزایش دهیم.

حیدری ادامه داد: ۸۰هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند که از این تعداد ۵۵ هزار نفر حائز شرایط بودند و قرار شد با توجه به محدودیت های متعدد اولویت بندی شده و در گام های بعدی به مابقی این تعداد بپردازیم.

وی گفت: امیدواریم با این اقدام بخشی از مشکلات کلان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مرتقع شود و از همکاری همکاران وزارت راه و شهرسازی در این زمینه تشکر می کنم.

در پایان این آیین تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برا تامین مسکن هنرمندان و خبرنگاران به امضای وزرای دو وزارتخانه رسید.

این تفاهم نامه در ۷ ماده موضوع تفاهم نامه، مدت اجرای تفاهم نامه، تشکیل کارگروه مشترک، تعهدات طرفین، نحوه نظارت بر اجرای تفاهم نامه و حل اختلافات تنظیم و به امضا رسیده است.

همچنین مدت اجرای این تفاهم نامه از تاریخ امضای آن به مدت سه سال شمسی است که با توافق طرفیت قابل تمدید است.

تفاهمنامه ساخت مسکن خبرنگاران امضا شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *