چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تروریست ها به دنبال خاموشی صدای خبرنگاران افغانستان

1 دقیقه خوانده شده
تروریست ها به دنبال خاموشی صدای خبرنگاران افغانستان

طی ماه‌های اخیر پنج خبرنگار در افغانستان هدف حملات تروریستی قرار گرفته و کشته شده‌اند که حاکی از تلاش تروریست ها برای ایجاد رعب و وحشت و خاموشی صدای نمایندگان افکار عمومی در این کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ بامداد۲۰ آذر ماه رسانه‌های افغانستان خبری را در سایت‌های خود منتشر کردند که «ملالی میوند» مجری و خبرنگاران تلویزیون خصوصی «انعکاس» در شهر جلال آباد مرکز استان ننگرهار هدف حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت و کشته شد.

این خبر یک بار دیگر جامعه رسانه‌ای این کشور را تکان داد و نمایندگان رسانه ها  از دولت خواستند  که برای پیگیری این قتل‌ها اقدام جدی کند و عاملان آنرا شناسایی و مجازات کند.

افغانستان برای خبرنگاران یک کشور خطرناک شناخته شده است اما برای خبرنگاران زن این خطر دو چندان بوده و تروریست‌ها با تندرواهای مذهبی داخلی هر دو برای حذف آنها از صحنه اطلاع رسانی کشور تلاش می کنند.

ملالی میوند پیش از این خودش هم این وضعیت را درک کرده و در گفت‌وگوی با طلوع نیوز اعلام کرده بود که هرازگاهی تهدید می شود.

اما آغاز ترور زنجیره‌ای خبرنگاران افغانستان امسال در آبان ماه زمانی  آغاز شد که طالبان بصورت گسترده برای تصرف شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند اقدام کردند و در آن موفق شدند تا دروازه‌های اصلی شهر برسند.

چند روز پس از این حمله و واکنش نیروهای خارجی و دولت افغانستان برای مهار و عقب زدن تهاجم طالبان خودرو «الیاس داعی» خبرنگار محلی در شهر لشکرگاه هدف بمب جاسازی شده در خودرو اش قرار گرفت و کشته شد.

این حمله نیز مانند  دیگر حملات تاکنون هیچ فردی مسوولیت آنرا به عهده نگرفته است.

صبح شنبه هفدهم آبان «یماسیاوش» مجری سیاسی و خبرنگار شناخته شده افغانستان در شرق شهر کابل در منطقه به نام «مکروریان» که  کارمندان دولت در آن ساکن هستند، هدف بمب جاسازی شده در کنار جاده قرار گرفت و با راننده اش جان باخت.

رفیع صدیقی خبرنگار تلویزیون خورشید افغانستان هم در هفتم آذر در شهرستان قره باغ کابل برای کار خبری به منزل یک نماینده مجلس دعوت شده بود که شب در منزل وی جان باخت اما فردای آن روز دلیل مرگ خفگی براثر بخاری عنوان شد.

آخرین مورد مرگ مرموز خبرنگاران در ۲۲ آذر ماه صورت گرفت، فردین امینی» مجری تلویزیون آریانا نیوز افغانستان در شهرستان «شکردره» کابل  به قتل رسید.

تلویزیون آریانا  مرگ وی را مشکوک دانست.

دولت افغانستان اعلام کرد که مرگ فردین ،عملیات تروریستی نبوده و درصورتی  خانواده اش بخواهند دادستانی حاضر است اطلاعات بیشتری این خودکشی ارائه دهد.

مرکز حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به قتل‌های خبرنگاران در این کشور بشدت اظهار نگرانی کرده و گفته است که دولت باید عاملان این ترورها را دستگیر و مجازات کند در صورتی که دولت اقدام جدی نکند تلاش برای حذف خبرنگاران ادامه می یابد.

این مرکز اضافه کرد با کشته شدن ملالی میوند فضای کار برای خبرنگاران زن محدود می ‌شود، و خبرنگاران دیگر جرأت نخواهند کرد تا کار خبرنگاری کنند و این چیزی است که دشمنان آگاهی مردم افغانستان از دیر زمان برای رسیدن به آن تلاش  می کنند.

نی خواهان شناسایی عاملان قتل خبرنگاران شده و گفته است که از بین بردن خبرنگاران بی‌دفاع جنایت ضد بشری بوده و نشان می‌دهد که تروریست‌ها به هیچ ‌کسی ترحم نمی کنند.

«صدیق‌الله توحیدی»از مسئولان کمیته مصئونیت خبرنگاران هم گفته است اگر دولت توان مقابله و تامین امنیت شهروندان را ندارد، قدرت را به مردم واگذار کند تا خود امنیت شان را تامین کنند.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است که عاملان ترور دو تن از خبرنگاران از جمله ملالی میوند در ننگرهار و الیاس داعی در هلمند را شناسایی و دستگیر کرده اند.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است که قاتل ملالی میوند و الیاس داعی بازداشت شده و هر دو به جرم خود اعتراف کرده اند.

افغانستان طی دو دهه  حضور آمریکا و غرب که برای تأمین امنیت و صلح در این کشور  لشکر کشی کرده اند  شاهد کشته شدن ۱۰۹ خبرنگار و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر بوده است.

«مرکز خبرنگاران افغانستان» در آخرین گزارش سال ۱۳۹۸ خود گفته بود که طالبان عامل کشتن ۵۰ خبرنگار، گروه تروریستی  داعش عامل قتل  ۲۹ نفر، افراد مسلح غیرمسئول عامل قتل ۲۵نفر، نیروهای ناتو مستقر در افغانستان عامل قتل سه خبرنگار بوده اند.

تروریست ها به دنبال خاموشی صدای خبرنگاران افغانستان

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *