د٫ شهریور ۲۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار

1 دقیقه خوانده شده
آیا مهارت های ارتباطی قوی دارید؟ آیا به رویدادها، افراد و اخبار علاقه مند هستید؟ ممکن است بخواهید شغلی به عنوان روزنامه نگار در نظر بگیرید! 
تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از نماتک؛ یک روزنامه نگار به تحقیق، جمع آوری و ارائه اطلاعات به عنوان یک خبر می پردازد. این را می توان از طریق روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و اینترنت ارائه کرد. روزنامه نگاران برای ارائه اخبار به شیوه ای جامع و عینی متکی هستند. مجریان خبر روزنامه نگارانی هستند که با گزارش اخبار و رویدادهایی که در سطح محلی، ملی و بین المللی اتفاق می افتد، مردم را آگاه می کنند. در نقش روزنامه‌نگار اصلی در پخش اخبار تلویزیونی، آنها از مهارت‌های سخنرانی عمومی خود برای ارائه دقیق و مختصر اخبار به مخاطبان خود استفاده می‌کنند. همانطور که از عنوان شغل پیداست، آنها حرفه ای هستند که یک برنامه خبری را با هم گوینده یا برگزار می کنند. آنها تداوم برنامه را بین بخش ها پس از ارائه گزارش های میدانی گزارش های مربوطه خود حفظ می کنند.
مجریان اخبار موفق، دنبال کنندگانی دارند، بینندگانی که به آنها اعتماد می کنند و آنها را نسبت به گزینه های دیگر در یک بازار خاص ترجیح می دهند. برخی مجریان سال ها پس از بازنشستگی به خاطر پوشش رویدادهای خاص در تاریخ به یاد می آیند. مطمئناً این مورد در مورد والتر کرانکایت فقید است، که ۱۹ سال فعالیت حرفه ای او با CBS شامل پوشش خبری ترور رئیس جمهور جان اف کندی در سال ۱۹۶۳ و اولین فرود روی ماه در سال ۱۹۶۹ بود.
شاید نمونه آگهی شغلی زیر به خوبی بیانگر این باشد که مجری خبر چیست یا حداقل باید باشد:
ما به دنبال یک مجری خبر مشتاق هستیم تا به تیم ما بپیوندد و در چرخه خلاقانه پخش اخبار شرکت کند. به عنوان مجری اخبار، شما از نزدیک با خبرنگاران کار خواهید کرد و مسئولیت جمع آوری اطلاعات، پخش برنامه های خبری در طول روز و مصاحبه با مهمانان را بر عهده خواهید داشت. در نهایت، شما باید بتوانید رویدادهای جاری را دنبال کنید و اخبار را به شیوه ای آموزنده، جالب و بی طرفانه به مخاطبان ارائه دهید.

داستان‌های خبری، نقدها، یا تفسیر برای رسانه‌های چاپی، پخش یا سایر رسانه‌های ارتباطی مانند روزنامه‌ها، مجلات، رادیو یا تلویزیون را روایت یا بنویسید. ممکن است اطلاعات را از طریق مصاحبه، تحقیق یا مشاهده جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.

تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چه کار می کند؟

روزنامه نگاری یک حرفه گسترده با فرصت های فراوان است. در حوزه های مختلف رسانه (تلویزیون، رادیو، روزنامه ها، مجلات و غیره) وظایف تخصصی برای خبرنگاران وجود دارد. بسته به اندازه یک سازمان، یک روزنامه نگار ممکن است یکی از این وظایف را انجام دهد:
خبرنگاران – به طور مستقیم در جمع آوری اطلاعات نقش دارند. آنها مصاحبه انجام می دهند، منابع را پیدا می کنند و تمام اطلاعات مورد نیاز برای نوشتن یک خبر کامل را جمع آوری می کنند. خبرنگاران همچنین اطلاعات را به صورت نوشتاری یا گفتاری در داستان های خبری، مستند یا مقاله های بلند ارائه می کنند. خبرنگاران عمومی انواع اخبار را پوشش می دهند، اما برخی ممکن است در زمینه های خاصی مانند ورزش، سیاست یا سبک زندگی تخصص داشته باشند. برخی از خبرنگاران ممکن است بر روی کارکنان سازمان های خبری بزرگ کار کنند، یا به عنوان نویسندگان مستقل، برای هرکسی که به آنها حقوق می دهد، داستان بنویسند.
سردبیران – مسئول تصمیم گیری در مورد آنچه در روزنامه، مجله یا بولتن خبری منتشر می شود، هستند. آنها مسئول محتوایی هستند که قرار است توسط روزنامه نگاران نوشته شود و همه تصمیمات نهایی را بگیرند.
سردبیران فرعی – داستان های نوشته شده توسط خبرنگاران را می گیرند و آنها را در قالبی قرار می دهند که متناسب با نیازهای خاص روزنامه، مجله یا وب سایت خاص آنها باشد. ویراستاران فرعی خودشان اطلاعات را جمع آوری نمی کنند، بلکه بیشتر بر این تمرکز می کنند که چگونه داستان های موجود را می توان بهتر برای مطابقت با یک مخاطب خاص تنظیم کرد.
سردبیران اخبار – افرادی هستند که مسئولیت کلیه خبرنگاران خبری را بر عهده دارند. آنها تمام تصمیمات را در مورد اینکه چه داستان هایی پوشش دهند و چه کسی کار را انجام دهد، می گیرند. در سازمان‌های خبری بزرگ، سردبیران خبری ممکن است معاونی داشته باشند که اغلب به عنوان رئیس ستاد از آن یاد می‌شود، که وظیفه او اختصاص دادن خبرنگاران به داستان‌های منتخب است.
نویسندگان ویژه – داستان‌های طولانی‌تری بنویسید، که پس‌زمینه بیشتری به یک خبر می‌دهد. این نوع نوشتار مستلزم تحقیقات بسیار عمیق تری است تا به خوانندگان مقاله ای طولانی و آموزنده بدهد.
عکاسان – از عکاسی به عنوان راهی برای گزارش اخبار استفاده کنید. آنها ممکن است رویدادها را با یک خبرنگار پوشش دهند، برای ارائه یک داستان نوشته شده عکس بگیرند یا به تنهایی در رویدادهای خبری شرکت کنند و هر دو کار را انجام دهند. یک عکاس خبرنگار باید تجهیزات عکاسی را با خود حمل کند و برای ثبت رویدادهای مهم در زمان وقوع باید فوراً تصمیم بگیرد. گاهی اوقات ممکن است در معرض خطر فیزیکی، شلوغی یا آب و هوای سخت قرار بگیرند. در حالی که مخاطبان آنها معمولاً آنها را فقط یک یا دو ساعت در روز تماشا می کنند، مجریان اخبار بسیار بیشتر از مدت زمان هر پخش خبری در کار هستند. حجم کار مجری خبر بسیار سخت است. این شامل خیلی بیشتر از تفسیر یک تله پرومتر است.
در زیر لیستی از برخی از مسئولیت های اصلی یک مجری خبر آورده شده است. البته باید توجه داشت که اندازه ایستگاه ممکن است میزان مشارکت مجری خبر در تحقیق و نوشتن را تعیین کند. سازمان های بزرگتر معمولاً افراد را در این نقش های خاص استخدام می کنند.
•تحقیق رویدادهای جاری جامعه محلی، ایالتی، ملی و بین المللی
•با مدیر خبر، خبرنگاران و سایر مجریان خبر ملاقات کنید تا از اخبار روز مطلع شوید
•همکاری با مدیر خبر برای انتخاب داستان برای پخش با در نظر گرفتن اعتبار منبع و ترجیحات مخاطب
•تنظیم اخبار برای ارائه به ترتیب منطقی و قانع کننده
• فیلمنامه ها را بنویسید، اصلاح کنید و برای ارائه آنها به روی آنتن آماده شوید
•اطمینان حاصل کنید که اخبار دیرهنگام به برنامه های خبری اضافه شده است
•در صورت لزوم در تفسیر سرمقاله شرکت کنید
•با افراد درگیر در داستان های خاص مصاحبه کنید
•خبرنگاران گزارش دهنده در صحنه را معرفی کنید و از آنها سوالات مرتبط بپرسید
•رعایت قوانین اخلاقی حرفه خبرنگاری
•با مطالعه مقالات، شرکت در رویدادها و غیره از تحولات اخبار مطلع شوید
•با متخصصان صنعت در تماس باشید
در زندگی یک اتاق خبر چهار لحظه کلیدی وجود دارد که مجری خبر در هر یک از آنها نقش کلیدی دارد:
(۱) جلسه موقت
این جلسه یک بار در هفته برگزار می شود. هدف آن برنامه ریزی بسته های گزارش دهی و پیش بینی رویدادهای جاری یا آتی است. مدیر خبر، مجری خبر، مدیران بخش، سردبیران ارشد، نویسندگان، فیلمبرداران، محققان و دستیاران در این مراسم حضور دارند. همه درخواست های خارجی بررسی، انتخاب یا رد می شوند. داستان های منتخب در دستور کار اتاق خبر قرار می گیرند.
(۲) جلسه اتاق خبر
جلسه اتاق خبر معمولاً شش تا هشت ساعت قبل از پخش خبر برگزار می‌شود تا اخبار روز ساخته شود. با هر روزنامه نگاری در اتاق برگزار می شود و بسته به اندازه ایستگاه، ممکن است مدیران و تیم های فنی نیز در آن حضور داشته باشند. این جلسه با بررسی اخبار و نگاهی به دستور کار آغاز می شود. شرکت کنندگان نقطه نظرات و ایده های خود را بیان می کنند. مدیر خبر داستان هایی را انتخاب می کند که به آنها پرداخته می شود و از کدام زاویه. با پیشروی جلسه، یک پیش تحلیل شروع به شکل گیری می کند. این جلسه بین بیست تا چهل و پنج دقیقه طول می کشد.
(۳) جلسه تدارکاتی
این دیدار چهار تا دو ساعت قبل از پخش خبر برگزار می شود. کارگردان یا دستیار کارگردان، کارکنان تداوم، و مجری برنامه خلاصه برنامه را حل و فصل می کنند. خلاصه برای همه تیم های سازنده استفاده می شود: فیلمبرداران صحنه، تیم های فنی، دستیار کارگردان، کارکنان جلوه های ویژه، تولیدکنندگان صدا و مجری اخبار.
(۴) توضیحات
گفتگو بلافاصله پس از پخش خبر انجام می شود. این در مورد اشاره به نقاط قوت و ضعف و بحث در مورد آنها با تمام روزنامه نگاران و تکنسین های درگیر در خبر است. تمام مسائل فنی، شکست ها و موفقیت ها مورد بحث قرار می گیرد. آنها همچنین در اولین جلسه روز بعد مورد بحث قرار می گیرند. ممکن است برای کمک به بهبود اخبار بعدی، مروری بر پخش خبری انجام شود.
مجریان خبر در انجام مسئولیت های فوق باید از پیامدهای اخلاقی شغل خود بسیار آگاه باشند. آنها باید به ساده‌ترین عبارت، برای دقت تلاش کنند، منصفانه بمانند و تا حد امکان بی‌طرفانه داستان تولید کنند.
مجریان اخبار، با همکاری مدیران خبری خود، با انتخاب هایی در رابطه با داستان ها، مصاحبه ها، صداها، خلاصه ها، زوایای عکس، ویرایش و موارد دیگر مواجه می شوند. دوراهی های اخلاقی غیر معمول نیست، که با نیاز اساسی برای درست کردن داستان شروع می شود:
دقت
دقت یعنی نوشتن و گزارش دادن تا حد امکان عینی و منصفانه بدون توجه به هر گونه اعتقاد، نگرش یا احساس شخصی در مورد موضوع. برای انجام این کار نیاز به:
– نگاه کردن به هر موضوع، نه فقط آسان یا محبوب
– بررسی مناقشات و گزارش منظم در مورد آنها، نه تنها در دوره های رتبه بندی رفت و برگشت
– پوشش داستان های مهم، حتی اگر همیشه تصاویر خوبی ارائه ندهند
– نوشتن و گزارش با دقت، درک و دلسوزی
البته دقت یک موضوع غرور و اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است، اما وقتی اطلاعات در یک خبر به دلیل جانبداری یا بی‌دقتی نادرست باشد، می‌تواند به یک موضوع قانونی برای افترا تبدیل شود.
افترا
دقت باید به خاطر صحت دنبال شود، نه به دلیل تهدید دعوای افترا. قوانین افترا از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است، اما به طور کلی، نویسندگان، گزارشگران و مجریان در صورتی که فرد یا گروهی را در معرض تحقیر یا تحقیر عمومی قرار دهند، می توان از آنها شکایت کرد. ایجاد آسیب به فرد یا گروهی که بر شغل یا حرفه آنها تأثیر می گذارد. یا باعث دوری یا اجتناب از یک فرد یا گروه شود. مجریان اخبار و سایر روزنامه نگاران باید بدانند که استفاده از نام شخصی برای شکایت به اتهام افترا ضروری نیست. اگر مخاطب بداند که مجری به چه کسی اشاره دارد، حتی بدون نام، اگر نظرات به شهرت فرد آسیب برساند، می توان از مجری به دلیل افترا شکایت کرد. و استفاده از کلمه “ادعا” قبل از یک کلمه بالقوه افتراآمیز باعث کاهش افترا نمی شود یا از لنگر محافظت نمی کند.
مسئولیت‌ها، پیامدهای اخلاقی، و چالش‌های کار مجری اخبار با چرخه اخبار ۲۴ ساعته و اخبار کابلی امروزی تشدید شده است. چرخه اخبار ۲۴ ساعته تلویزیون کابلی تغییرات عمده ای را به همراه داشت. این بدان معناست که اتاق‌های خبر زمان کمتری برای تهیه محتوا، بررسی، ویرایش، تأیید منابع و سپس گزارش آن به عموم مردم دارند. مجریان تحت فشار قرار گرفتند تا مستقیماً با رویدادهای جاری و هر اطلاعات جدیدی که به آنها ارائه می شد، روی آنتن بروند. به ناچار، این چشم انداز خبری پتانسیل بسیار بیشتری برای گزارش های عجولانه و ناقص، عدم دقت، تحریف و مطالب گمراه کننده ارائه می دهد.
با توجه به این واقعیت که اعتماد عمومی به رسانه ها همچنان در حال کاهش است، مدیریت چرخه اخبار ۲۴ ساعته به چالش بزرگتری تبدیل شده است. یک نظرسنجی توسط USA TODAY/CNN/Gallup نشان داد که تنها ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که سازمان‌های خبری حقایق را به درستی دریافت می‌کنند، در حالی که این آمار در اواسط سال ۱۹۸۹ ۵۴ درصد بود.

وظایف

  • با استفاده از رایانه، تفسیر، ستون یا اسکریپت بنویسید.
  • هماهنگی و خدمت به عنوان مجری برنامه های پخش خبری.
  • بررسی اخبار از اهمیت محلی، ملی و بین المللی برای تعیین موضوعات به آدرس، و یا به دست آوردن تکالیف از اعضای هیات تحریریه.
  • تحلیل و تفسیر اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مختلف برای پخش اطلاعات.
  • دریافت تکالیف یا ارزیابی سرنخ ها یا نکاتی برای توسعه ایده های داستانی.
  • برای ارائه اطلاعات کامل و دقیق، در مورد اطلاعات پس زمینه یک داستان تحقیق کنید.
  • با افرادی که می توانند اطلاعاتی در مورد یک داستان ارائه دهند، مصاحبه ترتیب دهید.
  • از طریق تحقیق، مصاحبه، مشاهده و تجربه، اطلاعات را جمع آوری کنید و دیدگاه هایی در مورد موضوعات خبری ایجاد کنید.
  • مناسب ترین مطالب را برای ارائه انتخاب کنید و این مطالب را در قالب های مناسب سازماندهی کنید.
  • داستان‌های خبری را ارائه کنید و بخش‌های ضبط‌شده ویدیویی یا پخش زنده از خبرنگاران حاضر در صحنه را معرفی کنید.
  • ایجاد و حفظ روابط با افرادی که منابع معتبر اطلاعات هستند.
  • گزارش‌های خبری برای انتشار یا پخش، با توصیف پیشینه و جزئیات رویدادها.
  • کار را برای برآورده کردن تأیید تحریریه یا متناسب با زمان یا مکان مورد نیاز بازبینی کنید.
  • یادداشت های گرفته شده در مورد رویدادهای خبری را مرور و ارزیابی کنید تا حقایق و جزئیات مربوطه را جدا کنید.
  • تحولات اخبار فوری، مانند بلایای طبیعی، جنایات، یا داستان های مورد علاقه انسان را بررسی کنید.
  • کپی نوشتاری، صوتی یا تصویری را مرور کنید و اشتباهات را در محتوا، دستور زبان یا علائم نگارشی اصلاح کنید، طبق دستورالعمل‌های تعیین‌شده سبک سردبیری و قالب‌بندی.
  • گزارش در زمینه های تخصصی مانند پزشکی، فناوری سبز، مسائل زیست محیطی، علم، سیاست، ورزش، هنر، امور مصرف کنندگان، تجارت، دین، جنایت، یا آموزش.
  • تاکید، طول و قالب یک داستان منتشر شده یا پخش شده را تعیین کنید و مطالب را بر اساس آن سازماندهی کنید.
  • با استفاده از تجهیزاتی مانند تلفن های ماهواره ای، تلفن، دستگاه های فکس یا مودم، اخبار یا گزارش اطلاعات را از مکان های دور منتقل کنید.
  • برای به دست آوردن حقایق مرتبط، مطالب مرجع، مانند کتاب ها، فایل های خبری یا سوابق عمومی را بررسی کنید.
  • برای تعیین اولویت ها یا موقعیت ها، مسائل را با سردبیران بحث کنید.
  • از رویدادهای خبری عکس یا فیلم بگیرید.
  • ارائه تفسیر زنده یا ضبط شده از طریق رسانه های پخش.
  • گرفتن عکس و یا ویدئو و پردازش آنها را برای گنجاندن در یک داستان است.
  • مصاحبه ها یا روایت های ضبط شده یا فیلم برداری شده را انجام دهید.
  • با تجزیه و تحلیل و تفسیر اخبار، مسائل جاری یا تجربیات شخصی، ایده ها یا مطالبی را برای ستون ها یا تفسیرها ایجاد کنید.
  • از طریق پست، ایمیل یا تلفن با خوانندگان، بینندگان، تبلیغ‌کنندگان یا عموم مردم ارتباط برقرار کنید.
  • ارسال پست های آنلاین است که تحولات آدرس اخبار و یا ارائه اطلاعات اضافی، نظرات، یا تفسیر در اخبار و رویدادهای.
  • داستان اختصاص به خبرنگاران دیگر یا وظایف به کارکنان تولید.
  • ستون‌ها، سرمقاله‌ها، تفسیرها یا بررسی‌هایی بنویسید که رویدادها را تفسیر می‌کنند یا نظرات ارائه می‌دهند.

فعالیت های اصلی

  • گرفتن اطلاعات: مشاهده، دریافت و جمع آوری اطلاعات
  • ارتباط با افراد خارج از سازمان: برقراری ارتباط با افراد خارج از سازمان، نمایندگی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات را می توان به صورت حضوری، کتبی یا از طریق تلفن یا ایمیل رد و بدل کرد
  • تفسیر معنای اطلاعات برای دیگران: ترجمه یا توضیح اینکه اطلاعات به چه معناست و چگونه می توان از آنها استفاده کرد
  • شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها: شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، برآورد، تشخیص تفاوت ها یا شباهت ها و تشخیص تغییرات در شرایط یا رویدادها
  • ایجاد و حفظ روابط بین فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مشارکتی با دیگران و حفظ آنها در طول زمان
  • برقراری ارتباط با سرپرستان، هم رده ها یا زیردستان: ارائه اطلاعات به سرپرستان، همکاران و زیردستان از طریق تلفن، کتبی، ایمیل یا حضوری
  • اجرا یا کار مستقیم با مردم: خدمات رسانی به مشتریان در رستوران ها و فروشگاه ها و پذیرایی از مشتریان یا مهمانان
  • به روز رسانی و استفاده از دانش مرتبط: به روز بودن از نظر فنی و به کار بردن دانش جدید در شغل خود
  • تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد برنامه‌های کاربردی، ایده‌ها، روابط، سیستم‌ها یا محصولات جدید، از جمله مشارکت‌های هنری
  • مستندسازی/ثبت اطلاعات: وارد کردن، رونویسی، ضبط، ذخیره یا نگهداری اطلاعات به صورت مکتوب یا الکترونیکی/مغناطیسی
  • سازماندهی، برنامه ریزی و اولویت بندی کار: توسعه اهداف و برنامه‌های خاص برای اولویت‌بندی، سازماندهی و انجام کار
  • تعامل با کامپیوتر: استفاده از کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری (شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار) برای برنامه‌نویسی، نوشتن نرم‌افزار، تنظیم توابع، وارد کردن داده‌ها یا پردازش اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل داده ها یا اطلاعات: شناسایی اصول اساسی، دلایل یا حقایق اطلاعات از طریق تجزیه اطلاعات یا داده ها به بخش های جداگانه
  • پردازش اطلاعات: گردآوری، کدگذاری، طبقه بندی، محاسبه، جدول بندی، ممیزی یا تأیید اطلاعات یا داده ها
  • تصمیم گیری و حل مشکلات: تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راه حل و حل مشکلات
  • نظارت بر فرآیندها، لوازم یا محیط اطراف: نظارت و بررسی اطلاعات از مواد، رویدادها یا محیط برای شناسایی یا ارزیابی مشکلات
  • ارزیابی اطلاعات برای تعیین انطباق با استانداردها: استفاده از اطلاعات مرتبط و قضاوت فردی برای تعیین اینکه آیا رویدادها یا فرآیندها با قوانین، مقررات یا استانداردها مطابقت دارند یا خیر
  • برنامه ریزی کار و فعالیت: برنامه ریزی رویدادها، برنامه ها و فعالیت ها و همچنین کارهای دیگران
  • قضاوت در مورد کیفیت اشیا، خدمات یا افراد: ارزیابی ارزش، اهمیت یا کیفیت چیزها یا افراد

فعالیت های تفصیلی

  • جمع آوری اطلاعات برای اخبار.
  • برای اهداف خبری یا سرگرمی با دیگران مصاحبه کنید.
  • روندهای فعلی را رصد کنید.
  • ویرایش مطالب نوشته شده
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از منابع خبری.
  • موضوعات یا محتوای ارائه را تعیین کنید.
  • از دوربین های عکاسی یا فیلمبرداری یا تجهیزات مرتبط استفاده کنید.
  • تجهیزات ارتباطی، انتقال یا پخش را به کار بگیرید.
  • مطالب اطلاعاتی را بنویسید
  • اخبار را به مردم گزارش دهید.
  • به بینندگان، شنوندگان یا مخاطبان اطلاع دهید.
  • روابط یا شبکه های حرفه ای را توسعه دهید.
  • ارتباط با مشتریان برای پاسخگویی به سوالات یا حل شکایات
  • تدارکات هماهنگ برای تولیدات یا رویدادها
  • فعالیت های گزارش یا ویرایش را هماهنگ کنید.

ابزارهای کار یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چیست؟

  • هدفون ارتباطی
  • دوربین های دیجیتال کامپکت
  • کامپیوترهای رومیزی
  • دستگاه های ضبط صدا دیجیتال
  • ایستگاه های کاری صوتی دیجیتال
  • در حال ویرایش کنسول ها
  • فلش دیسک ها
  • دوربین های فیلمبرداری HD با کیفیت بالا
  • لپ تاپ
  • دستگاه های فکس لیزری
  • میکروفون ها
  • واحدهای پخش سیار
  • سیستم های تلفن چند خطی
  • کامپیوترهای شخصی
  • تلفن های ماهواره ای
  • دوربین های تلویزیون
  • تجهیزات ویرایش ویدیو

یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چه باید بداند؟

مهارت های فنی

  • نرم افزار های تحلیلی و یا علمی : 🔥 IBM SPSS، نیلسن آریانا، Nielsen Marketbreaks، نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری،
  • رابط کاربری پایگاه داده و نرم افزار پرس و جو : 🔥 Microsoft Access ، 🔥 مایکروسافت SQL Server، FileMaker Pro، پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، پایگاه های آماری،
  • نرم افزار انتشار دسکتاپ : 🔥 Adobe Systems Adobe InDesign، Microsoft Publisher، کوارک ایکس پرس،
  • نرم افزار مدیریت امکانات : RCS NexGen دیجیتال،
  • بازیابی اطلاعات یا نرم افزار جستجو : LexisNexis،
  • نرم افزار پیام رسانی فوری : توییتر،
  • نرم افزار مرورگر اینترنت : نرم افزار مرورگر وب،
  • نرم افزار ایجاد نقشه : ESRI ArcView، نرم افزار نقشه برداری،
  • نرم افزار ویرایش موسیقی یا صدا : اودیون آزمایشگاه VoxPro، Avid Technology Pro Tools،
  • نرم افزار مدیریت پایگاه داده شی گرا : مایکروسافت ویژوال فاکس پرو،
  • نرم افزار مجموعه آفیس : 🔥 مایکروسافت آفیس،
  • نرم افزار ارائه : 🔥 مایکروسافت پاورپوینت،
  • نرم افزار مدیریت پروژه : NewsBoss فناوری های دسکتاپ،
  • نرم افزار صفحه گسترده : 🔥 مایکروسافت اکسل،
  • نرم افزار ساخت و ویرایش فیلم : 🔥 سیستم های ادوبی نرم افزار Adobe AfterEffects، 🔥 یوتیوب، اپل فاینال کات پرو، نرم افزار ویرایش ویدیو،
  • نرم افزار ایجاد و ویرایش صفحات وب : 🔥 فیس بوک، 🔥 سایت های رسانه های اجتماعی، نرم افزار رسانه های اجتماعی،
  • نرم افزار توسعه پلتفرم وب : 🔥 زبان نشانه گذاری ابرمتن HTML ،
  • نرم افزار واژه پرداز : 🔥 مایکروسافت ورد،

دانش

  • زبان انگلیسی: آشنایی با ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و دستور زبان.
  • ارتباطات و رسانه: آشنایی با تکنیک ها و روش های تولید رسانه، ارتباطات و انتشار. این شامل راه های جایگزین برای اطلاع رسانی و سرگرمی از طریق رسانه های نوشتاری، شفاهی و بصری است.
  • قانون و دولت: آگاهی از قوانین، کدهای حقوقی، رویه های دادگاه، سوابق، مقررات دولتی، دستورات اجرایی، قوانین آژانس و روند سیاسی دموکراتیک.
  • کامپیوتر و الکترونیک: آشنایی با بردهای مدار، پردازنده ها، تراشه ها، تجهیزات الکترونیکی و سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر از جمله برنامه های کاربردی و برنامه نویسی.
  • مخابرات دانش انتقال، پخش، سوئیچینگ، کنترل و بهره برداری از سیستم های مخابراتی.
  • خدمات مشتری: آشنایی با اصول و فرآیندهای ارائه خدمات به مشتریان که شامل ارزیابی نیازهای مشتری، رعایت استانداردهای کیفیت برای خدمات و ارزیابی رضایت مشتری است.
  • جغرافیا: آشنایی با اصول و روش‌های توصیف ویژگی‌های توده‌های خشکی، دریا و هوا از جمله ویژگی‌های فیزیکی، مکان‌ها، روابط متقابل و توزیع حیات گیاهی، حیوانی و انسانی.

یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چه ویژگی هایی دارد؟

مهارت ها

درک مطلب: درک جملات و پاراگراف های نوشته شده در اسناد مربوط به کار
صحبت کردن: صحبت با دیگران برای انتقال موثر اطلاعات
گوش دادن فعال: توجه کامل به آنچه دیگران می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات گفته شده، پرسیدن سؤالات مناسب و عدم قطع صحبت در زمان های نامناسب
نوشتن: برقراری ارتباط مؤثر به صورت نوشتاری و متناسب با نیازهای مخاطب
تفکر انتقادی: استفاده از منطق و استدلال برای شناسایی نقاط قوت و ضعف راه حل ها، نتیجه گیری ها یا رویکردهای جایگزین برای مشکلات
ادراک اجتماعی: آگاه بودن از واکنش دیگران و درک اینکه چرا آنها این واکنش را نشان می دهند
یادگیری فعال: درک پیامدهای اطلاعات جدید برای حل مسئله و تصمیم گیری فعلی و آینده
نظارت: نظارت و ارزیابی عملکرد خود، سایر افراد یا سازمان ها برای ایجاد بهبود یا اقدامات اصلاحی
مدیریت زمان: مدیریت زمان خود و دیگران
حل مسائل پیچیده: شناسایی مشکلات پیچیده و بررسی اطلاعات مرتبط برای توسعه و ارزیابی گزینه ها و اجرای راه حل ها
هماهنگی: تنظیم اقدامات در رابطه با فعالیت دیگران
قضاوت و تصمیم گیری: در نظر گرفتن هزینه ها و منافع نسبی برای انتخاب مناسب ترین تصمیم و اقدام
اقناع: متقاعد کردن دیگران برای تغییر عقیده یا رفتارشان

توانایی ها

وضوح گفتار: توانایی صحبت کردن واضح تا دیگران بتوانند شما را درک کنند.
بیان شفاهی: توانایی انتقال اطلاعات و ایده ها در صحبت کردن به طوری که دیگران متوجه شوند.
درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده های ارائه شده از طریق کلمات و جملات گفتاری.
درک نوشتاری: توانایی خواندن و درک اطلاعات و ایده های ارائه شده به صورت نوشتاری.
بیان نوشتاری: توانایی انتقال اطلاعات و ایده ها به صورت نوشتاری تا دیگران متوجه شوند.
تشخیص گفتار: توانایی شناسایی و درک گفتار شخص دیگر.
استدلال استقرایی: توانایی ترکیب قطعات اطلاعات برای تشکیل قواعد یا نتایج کلی (شامل یافتن رابطه بین رویدادهای به ظاهر نامرتبط).
بینایی نزدیک: توانایی دیدن جزئیات در فاصله نزدیک (در چند سانتی متری ناظر).
نوآوری: توانایی ارائه ایده های غیرمعمول یا هوشمندانه در مورد یک موضوع یا موقعیت خاص یا ایجاد راه های خلاقانه برای حل یک مشکل.
حساسیت به مشکل: توانایی تشخیص، زمانی که چیزی اشتباه است یا احتمال دارد اشتباه پیش برود. این شامل حل مشکل نیست، فقط تشخیص وجود یک مشکل است.
استدلال قیاسی: توانایی اعمال قواعد کلی برای مسائل خاص برای تولید پاسخ های منطقی.
مرتب سازی اطلاعات: توانایی مرتب کردن چیزها یا اعمال در یک نظم یا الگوی معین بر اساس قاعده یا مجموعه ای از قوانین خاص (مانند الگوهای اعداد، حروف، کلمات، تصاویر، عملیات ریاضی).
شیوایی ایده ها: توانایی ارائه تعدادی ایده در مورد یک موضوع (تعداد ایده ها مهم است نه کیفیت، درستی یا خلاقیت آنها).
انعطاف پذیری در دسته بندی: توانایی ایجاد یا استفاده از مجموعه‌های مختلف قوانین برای ترکیب یا گروه‌بندی چیزها به روش‌های مختلف.
توجه انتخابی: توانایی تمرکز روی یک کار در یک دوره زمانی بدون حواس پرتی.

علایق

هنری: مشاغل هنری اغلب شامل کار با فرم ها، طرح ها و الگوها است. آنها اغلب نیاز به بیان خود دارند و کار را می توان بدون پیروی از یک سری قوانین واضح انجام داد.
کارآفرین: مشاغل سازمانی اغلب شامل راه اندازی و اجرای پروژه ها هستند. این مشاغل می توانند شامل رهبری افراد و تصمیم گیری های زیادی باشند. گاهی اوقات آنها نیاز به ریسک دارند و اغلب با تجارت سروکار دارند.
تحقیقی: مشاغل تحقیقی اغلب شامل کار با ایده ها هستند و نیاز به تفکر گسترده ای دارند. این مشاغل می توانند شامل جستجوی حقایق و کشف مشکلات ذهنی باشند.
اجتماعی: مشاغل اجتماعی اغلب شامل کار کردن، برقراری ارتباط و آموزش دادن به افراد است. این مشاغل اغلب شامل کمک یا ارائه خدمات به دیگران است.

درآمد یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار

تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار به طور متوسط ماهانه ۱۰,۴۷۸,۰۰۰ تومان حقوق دریافت می کند .
دستمزدها معمولاً از ۶,۷۶۰,۰۰۰ تومان شروع می شود و تا ۱۸,۷۲۰,۰۰۰ می رسد .

درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار بر اساس ارشدیت:
صدک ۹۰ – درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار سطح بالا از :
۱۸,۷۲۰,۰۰۰ تومان در ماه

صدک ۷۵ – درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار در سطح ارشد از :
۱۳,۲۶۰,۰۰۰ تومان در ماه

صدک ۵۰ – درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار سطح متوسط از :
۹,۶۲۰,۰۰۰ تومان در ماه

صدک ۲۵ – درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار سطح پایین از :
۷,۵۴۰,۰۰۰ تومان در ماه

صدک ۱۰ – سطح شروع درآمد تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار از :
۶,۷۶۰,۰۰۰ تومان در ماه

بازار کار برای تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار

عنوان منطقه شغلی چهار: آمادگی قابل توجهی مورد نیاز است
تحصیلات اکثر این مشاغل نیاز به مدرک لیسانس چهار ساله دارند، اما برخی از آنها نیازی به مدرک لیسانس ندارند.
تجربه مرتبط مقدار قابل توجهی از مهارت، دانش یا تجربه مرتبط با کار برای این مشاغل مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک حسابدار باید چهار سال کالج را بگذراند و چندین سال در حسابداری کار کند تا واجد شرایط در نظر گرفته شود.
آموزش شغلی کارمندان در این مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار، آموزش در حین کار و/یا آموزش حرفه ای نیاز دارند.
نمونه بسیاری از این مشاغل شامل هماهنگی، نظارت، مدیریت یا آموزش دیگران است. به عنوان مثال می توان به دلالان املاک، مدیران فروش، مدیران پایگاه داده، طراحان گرافیک، شیمیدانان، مدیران هنری و برآوردگران هزینه اشاره کرد.
بازه SVP (۷.۰ تا < 8.0)

ویژگی کار یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چگونه است؟

بسته به نوع مقاله ای که نوشته می شود، روزنامه نگار در هر جایی که نیاز داشته باشد کار می کند تا داستان را تولید کند. محل کار ممکن است متفاوت باشد، خواه شرکت در مراسم و رویدادهای بزرگ باشد یا کوبیدن درب خانه های مردم. نوشتن مقاله پس از جمع آوری تمام اطلاعات ممکن است در اتاق هتل، کافی شاپ، دفتر یا از خانه انجام شود. کار در محیط های خبری معمولا بسیار خوشایند است. تقریباً همه ایستگاه ها در امکانات مدرن قرار دارند. نگهداری تجهیزات الکترونیکی فنی نیاز به کنترل دما و گرد و غبار دارد و افرادی که در اطراف چنین تجهیزاتی کار می کنند از اقدامات احتیاطی برای حفظ آن بهره مند می شوند. با این وجود، در حالی که برخی مجریان در دفاتر راحت و خصوصی کار می کنند، برخی دیگر در اتاق های بزرگی کار می کنند که با صدای صفحه کلید و چاپگرهای رایانه و همچنین صدای سایر روزنامه نگاران پر شده است.
شغل مجریان اخبار ممکن است فرصتی برای ملاقات با افراد شناخته شده در سیاست، سرگرمی و سایر جنبه های زندگی فراهم کند. قرار گرفتن در مرکز یک رسانه ارتباطی مهم معمولاً باعث می‌شود که پخش‌کننده‌ها نسبت به افراد عادی بیشتر از مسائل جاری و دیدگاه‌های متفاوت آگاه شوند.
مجریان اخبار ممکن است در ساعات اولیه صبح به محل کار خود مراجعه کنند یا تا آخر شب کار کنند. مجریان اخبار شیفت شب برای سازمان های خبری ۲۴ ساعته ممکن است در ساعات کاری خود در ایستگاه تنها باشند. با این حال، حتی کسانی که به طور معمول در ساعات روز یا عصر کار می کنند، می توانند در هر زمانی برای گویندگی یک برنامه خبری فوری تماس بگیرند. از آنجایی که طبیعتاً این موقعیت‌ها بدون اخطار اتفاق می‌افتند، به ندرت زمانی برای آماده‌سازی متن‌ها وجود دارد، و به مجریان نیاز دارند تا در جریان وقوع و تکامل داستان، بدون محتوای قبلی نوشته شده، گزارش دهند. این امر مستلزم ظرفیت تفسیر سریع اطلاعات و ارائه آن به مخاطبان به شیوه ای واضح و مختصر است.

اگرچه مجریان اخبار اغلب کار خود را از استودیو انجام می دهند، اما مواقعی وجود دارد که باید به محل بروند و از میدان گزارش تهیه کنند. این نوع تکلیف ممکن است مستلزم آن باشد که آنها فقط با حواس پرتی جزئی مانند تماشاگران کنجکاو برخورد کنند. از سوی دیگر، زمانی که مجریان برای پوشش جنگ‌ها، قیام‌های سیاسی، آتش‌سوزی، سیل و سایر رویدادهای مشابه اعزام می‌شوند، خود را در موقعیت‌های بالقوه خطرناکی می‌بینند.
اکثر مجریان اخبار در مراحلی از حرفه خود باید داستان هایی را گزارش کنند که ویرانگر، افسرده کننده یا حاوی موضوعات حساس شخصی هستند. در این شرایط، آنها باید بتوانند عینیت خود را به کار گیرند و از پاسخ عاطفی، طغیان یا اظهارنظر شخصی اجتناب کنند.

قابل اعتماد بودن: این شغل مستلزم قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیر بودن و انجام تعهدات است.

توجه به جزئیات: این شغل نیازمند دقت در جزئیات و تمام و کمال بودن در تکمیل وظایف کاری است.
صداقت و راستی: این شغل مستلزم صداقت و اخلاق‌گرایی است.
ابتکار عمل: این شغل مستلزم تمایل به قبول مسئولیت ها و چالش ها است.
تحمل استرس: این شغل مستلزم پذیرش انتقاد و برخورد آرام و مؤثر با موقعیت‌های پر استرس است.
دستاورد/تلاش: این شغل مستلزم ایجاد و حفظ اهداف موفقیت چالش برانگیز شخصی و تلاش برای تسلط بر وظایف است.
خود کنترلی: این شغل مستلزم حفظ خونسردی، کنترل احساسات، کنترل خشم و اجتناب از رفتار پرخاشگرانه، حتی در شرایط بسیار دشوار است.
سازگاری/انعطاف پذیری: این شغل مستلزم پذیرا بودن تغییرات (مثبت یا منفی) و تنوع قابل توجه در محل کار است.
ماندگاری: این کار مستلزم استقامت در مواجهه با موانع است.
مشارکت: این شغل مستلزم خوشرویی با دیگران در محل کار و نشان دادن نگرش خوش اخلاق و همکاری است.
تفکر تحلیلی: این شغل نیاز به تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به کار دارد.
رهبری: این شغل مستلزم تمایل به رهبری، مسئولیت پذیری و ارائه نظرات و راهنمایی است.
جهت گیری اجتماعی: این شغل مستلزم ترجیح کار با دیگران به جای تنهایی و داشتن ارتباط شخصی با دیگران در محل کار است.
استقلال: این کار مستلزم توسعه روش‌های انجام کارها، هدایت خود با نظارت کم یا بدون نظارت و وابستگی به خود برای انجام کارها است.
نوآوری: این شغل نیاز به خلاقیت و تفکر جایگزین دارد تا ایده های جدیدی برای مشکلات مربوط به کار ایجاد کند و به آنها پاسخ دهد.
نگرانی برای دیگران: این شغل مستلزم حساس بودن به نیازها و احساسات دیگران و درک و کمک در کار است.

چگونه یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار بشویم؟

مرحله ۲
دبیرستان
همه روزنامه نگاران، صرف نظر از رسانه ای که برای کار انتخاب می کنند، به پیشینه ای قوی در نویسندگی نیاز دارند. دوره های دبیرستان در زبان انگلیسی، هنرهای زبان، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی به توسعه مهارت ها در این زمینه کمک می کند. نوشتن برای روزنامه یا سالنامه مدرسه و کار برای ایستگاه تلویزیونی یا رادیویی مدرسه، همگی می توانند پایه اولیه حرفه ای در روزنامه نگاری را ایجاد کنند.
علاوه بر این…
•هر روز بنویسید
•یک دفتر یادداشت از فعالیت های خود داشته باشید
•راه اندازی وبلاگ
•مهارت های گرامری خود را کامل کنید
•درباره نوشته خود بازخورد دریافت کنید
•روزانه بخوانید
•در جریان رویدادهای جاری باشید
•آموزش عکاسی
•یادگیری زبان دوم
•به یک باشگاه روزنامه نگاری بپیوندید یا راه اندازی کنید
مرحله ۳
لیسانس
برنامه های دو ساله کاردانی در روزنامه نگاری مقدمه ای برای این رشته فراهم می کند. آنها خبر نویسی، مبانی روزنامه نگاری پخش، رسانه های اجتماعی در روزنامه نگاری، و مقدمه ای بر ارتباطات جمعی را پوشش می دهند.
با این حال، مدرک لیسانس در روزنامه نگاری، مسیر تحصیلی پیشرو در مقطع کارشناسی برای دانشجویانی است که مایل به دنبال کردن این حرفه هستند. این به این دلیل است که روزنامه‌نگاری حوزه گسترده‌ای است، رشته‌ای که خود را به یک برنامه درسی چهار ساله وام می‌دهد. مدرک لیسانس دانشجویان را برای مسیرهای شغلی متعدد و تخصص های رسانه ای آماده می کند.
دوره های زیر در برنامه های کارشناسی روزنامه نگاری بدون توجه به تمرکز رایج است:
گزارش پخش
تمرکز
گزارش اخبار از طریق رسانه های دیداری و شنیداری و همچنین جمع آوری و ارائه اخبار به صورت میدانی
مهارت های هدف
– نحوه کار برنامه های خبری
– ارائه زنده خبر
– نوشتن برای مخاطب زنده
گزارش تحقیقی
تمرکز
مهارت ها و تکنیک های تحلیلی مورد نیاز برای ارزیابی رویدادهای خبرساز و گزارش دقیق اطلاعات کلیدی
مهارت های هدف
– تحقیق
– تریاژ رویدادهای خبری و ارائه تنها مرتبط ترین نکات
– دنبال کردن سرنخ ها و شناسایی تنها بارزترین آنها
قانون ارتباطات جمعی
تمرکز
قوانین مربوطه که بر روزنامه نگاران تأثیر می گذارد، از جمله آزادی مطبوعات، کنترل های دولتی، حفاظت از منابع و تعهدات قانونی
مهارت های هدف
– درک نکات حقوقی موثر بر انواع روزنامه نگاری رسانه ای
– آشنایی با قوانین مربوط به منبع یابی و گزارش
– شناسایی اقدامات مناسب در پاسخ به دستورات گاف، درخواست سرکوب و موارد مشابه
گزارش پیشرفته
تمرکز
بسته به برنامه خاص، این کلاس ممکن است بر روی تمرکزهای خاصی مانند نوشتن داستان یا پخش تمرکز کند و دانش آموزان را برای ایجاد یک قطعه خوب نوشتاری، آموزنده و متقاعدکننده آماده کند
مهارت های هدف
– رعایت محدودیت های زمانی یا تعداد کلمات
– درک تفاوت نوشتار آموزنده و متقاعد کننده
– تکنیک های مختلف نگارش، از جمله ویژگی های روایی، نمایه یا عمیق
مرحله ۴
کارشناسی ارشد (اختیاری)
وقتی روزنامه نگاران به مدرسه روزنامه نگاری یا مدرسه J اشاره می کنند، معمولاً به معنای فارغ التحصیل یا مدرک کارشناسی ارشد در روزنامه نگاری هستند.
مدرک کارشناسی ارشد به طور طبیعی به اهداف شغلی بیشتر کمک می کند و قابلیت استخدام در سطوح بالاتر و اغلب موقعیت های سودآورتر را افزایش می دهد. مدرک کارشناسی ارشد نیز راهی رایج برای افرادی است که دارای مدرک و/یا تجربه در رشته دیگری در هنر و علوم انسانی هستند تا به حرفه روزنامه نگاری بروند. همچنین به طور کلی حداقل پیش نیاز آموزشی برای کسانی است که مایل به تدریس روزنامه نگاری در سطح دانشگاه هستند.
در حالی که برنامه های درسی دوره کارشناسی بر ارتباطات عمومی عمومی متمرکز است، دانشجویان در برنامه های کارشناسی ارشد در حین یادگیری آخرین فن آوری و تکنیک ها، تخصص پیشرفته ای را ایجاد می کنند. به عنوان شرط فارغ التحصیلی، بسیاری از مدارس نیاز دارند که دانش آموزان یک پروژه کارشناسی ارشد عمیق را تکمیل کنند که دانش و مهارت های کسب شده را نشان می دهد.
در زیر تعدادی از کلاس های معمولی موجود در برنامه های کارشناسی ارشد روزنامه نگاری آمده است:
سمینار تحصیلات تکمیلی
تمرکز
سمینارهای فشرده متناسب با غلظت های خاص، که دانش آموزان را در معرض کارشناسان برجسته، خواندنی ها و مطالعات موردی در مورد رویدادهای مهم خبری قرار می دهد
مهارت های هدف
– تحقیقات پیشرفته
– درک تأثیر اجتماعی اخبار
– سنجش روابط عمومی با رسانه های خبری و چگونگی تأثیر آن واکنش ها بر داستان ها و پخش ها
شواهد و استنباط
تمرکز
تکنیک های تحقیق پیشرفته، حفظ عینیت، جمع آوری حقایق، و روش روزنامه نگاری آزمون فرضیات
مهارت های هدف
– تحقیق فشرده
– شناسایی و ارائه حقایق مهم بدون سوگیری یا دستور کار
گزارش تخصصی موضوعی
تمرکز
تفاوت های ظریف گزارش در مورد یک موضوع خاص، نحوه استفاده از زبان غیر توهین آمیز، اشتراک گذاری حقایق و همکاری با روزنامه نگاران دیگر، و برخورد با منابعی که ممکن است در موقعیت های مخاطره آمیز قرار گیرند
مهارت های هدف
– همکاری نزدیک با سایر روزنامه نگاران برای خوب داستان
– درک مسئولیت های قانونی خبرنگاران در قبال منابع
– انتخاب زبان مناسب با موضوع
دوره های خارج از کشور
تمرکز
دانشجویان فارغ التحصیل به گذراندن دوره هایی تشویق می شوند که می تواند شغل آنها را ارتقا دهد، از جمله امور مالی، تجارت، کارآفرینی، مدیریت و موارد مشابه
مهارت های هدف
– درک اطلاعات پشت صحنه برای موضوعات خاص
– نحوه راه اندازی کسب و کار رسانه ای
– بهبود تعامل با همکاران
مرحله ۵
کارآموزی
یادگیری اصول روزنامه نگاری چیزی است که صرفا در کلاس اتفاق نمی افتد. در دنیای واقعی هم اتفاق می افتد.
اغلب نیاز به روزنامه نگاران در حال آموزش برای کار در کنار متخصصان حرفه ای در رسانه ها، از جمله روزنامه ها، مجلات، وب سایت ها، و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی وجود دارد. این برنامه ها، که اغلب وابسته به کالج ها و دانشگاه ها هستند، به آماده سازی دانش آموزان برای دنیای کار کمک می کنند.
روزنامه نگاری یک تجارت ارتباطی است. یکی دیگر از مزایای شرکت در دوره های کارآموزی، فرصتی است که آنها برای ایجاد و حفظ روابط قوی با مربیان، همکاران و همسالان به دانشجویان ارائه می دهند. غیر معمول نیست که این تجربیات یادگیری به فرصت های شغلی منجر شود.
کارآموزی همچنین تمایل دارد دانشجویان را در معرض بسیاری از جنبه های مختلف روزنامه نگاری قرار دهد، که به ویژه با توجه به اینکه امروزه از روزنامه نگاران به طور فزاینده ای خواسته می شود تا وظایف جانبی را انجام دهند که کار اصلی آنها را پشتیبانی یا تکمیل می کند. علاوه بر این، کار با متخصصان به کارآموزان اجازه می دهد تا شروع به ایجاد نمونه کار حرفه ای خود کنند.
مرحله ۶
تخصص
در گذشته، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به دو حوزه اصلی تقسیم می‌شد: رسانه‌های چاپی و رسانه‌های پخش، که رادیو و تلویزیون دو دسته اصلی در حوزه دوم بودند.
روزنامه نگاری دیجیتال یا چند رسانه ای به عنوان حوزه سومی ظهور کرده است که تمایز بین چاپ و پخش را مبهم کرده است. در واقع، آخرین روند در مطالعات روزنامه‌نگاری به سمت رسانه‌های همگرا است، ایده‌ای که بر این واقعیت متمرکز است که روزنامه‌نگاران و شرکت‌های رسانه‌ای به طور فزاینده‌ای نهادهای آنلاین هستند که هم کارکردهای چاپی و هم را در بر می‌گیرند.
برخی از روزنامه‌نگاران صرف نظر از ماهیت آن‌ها، انتخاب می‌کنند که به‌عنوان کلی‌نویس کار کنند و در مورد داستان‌های محوله بنویسند و گزارش دهند. دیگران دارای یک منطقه تخصصی تحت پوشش هستند. در اینجا برخی از زمینه های تخصصی که معمولاً در برنامه های روزنامه نگاری به آنها پرداخته می شود:
•خبرنگاری صدا و سیما
•گزارشگری تجاری و مالی
•روزنامه نگاری محیطی
•ویژگی و مجله نویسی
•روزنامه نگاری جهانی و بین المللی
•گزارش خبری
•خبرنگاری آنلاین یا چندرسانه ای
•عکاسی
•روزنامه نگاری سیاسی
•گزارش علم و سلامت
•گزارش ورزشی
مرحله ۷
استخدام و ساخت نمونه کارها
روزنامه‌نگارانی که تازه وارد این رشته می‌شوند ممکن است با چالش متناقض یا Catch 22 مشابهی روبرو شوند که بسیاری از متخصصان دیگر با آن مواجه می‌شوند: آنها باید تجربه و نمونه کار داشته باشند تا شغلی پیدا کنند و برای کسب تجربه و ساختن یک نمونه کار به شغل نیاز دارند.
این حقیقت، قبل از هر چیز، یادآور ارزش دنبال کردن دوره های کارآموزی در طول سال های تحصیلی برای دانشجویان روزنامه نگاری است. همچنین می توان از طریق فعالیت های مستقل مانند وبلاگ نویسی، پخش ویدئو و پادکست، مواد نمونه کار تولید کرد.
وقتی زمان پیگیری یک موقعیت تمام وقت فرا رسید، از روابط ایجاد شده در کالج و از طریق آن دوره های کارآموزی بسیار مهم استفاده کنید. بسته به آرزوهای خود، مکان خود را در نظر بگیرید. بله، در اینجا نیز ممکن است وضعیت Catch 22 را کشف کنید: بازارهای رسانه ای بزرگ بیشترین مشاغل را دارند… و بیشترین جویندگان کار را دارند. اما، با وجود رقابت در نیویورک، آتلانتا، واشنگتن، دی سی، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، تورنتو، لندن و هنگ کنگ، این شهرهای مقر ممکن است هنوز هم قرعه کشی های غیرقابل مقاومتی باشند.
مرحله ۸
آموزش مداوم
خبرنگارانی که مایل به انجام تحقیقات پیشرفته یا تدریس در بالاترین سطوح هستند، مدرک Ph.D. برنامه در روزنامه نگاری این برنامه ها معمولاً بر روش شناسی تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها، رهبری، ایجاد برنامه درسی، روش های آموزشی عمیق، ملاحظات اخلاقی و اخلاقی تمرکز دارند. و تحقیق پایان نامه دکتری، سازماندهی اطلاعات، نگارش و ارائه.

معمولاً مدرک لیسانس در روزنامه نگاری پخش مورد نیاز است. با این حال، تجربه در ایجاد شغل به عنوان مجری اخبار نیز مهم است. داوطلب شدن برای گزارش دادن برای روزنامه کالج یا راه‌اندازی یک وبلاگ خبری یا وبلاگ درباره موضوعات مهم برای یک مخاطب خاص، چند راه برای ایجاد دنبال‌کننده و شروع به ساختن شهرت در پخش اخبار است. گزینه دیگر ارسال مقالات به روزنامه محلی در مورد رویدادهای جاری است. تجربه را می توان از طریق یک دوره کارآموزی با حقوق یا بدون حقوق در یک ایستگاه تلویزیونی یا رادیویی محلی به دست آورد. مجریان اخبار اغلب پس از کار به عنوان گزارشگر، نویسندۀ خبر یا خبرنگار، در رتبه های گزارشگری قرار می گیرند تا شغل خود را به دست آورند.

جذابیت های شغلی یک تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار چه مواردی است؟

دستاورد: بازار کار برای فارغ التحصیلان تا چه حد سالم است؟ براساس گزارش اداره آمار کار، پیش بینی می شود که فعالیت کاری فارغ التحصیلان و دستیاران حقوقی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، ۱۷ درصد رشد داشته باشد. این شغل متقاضیان زیادی را به خود جذب می کند و رقابت برای شغل قوی خواهد بود. فارغ التحصیلان با تجربه، رسمی و آموزش دیده با مهارت های قوی کامپیوتری و مدیریت پایگاه داده باید بهترین چشم انداز شغلی را داشته باشند.
به رسمیت شناختن: مشاغلی که این ارزش کاری را برآورده می کنند، پتانسیل رهبری را ارائه می دهند و اغلب معتبر تلقی می شوند. نیازهای مربوطه عبارتند از: پیشرفت، اقتدار، شناخت و وضعیت اجتماعی.
استقلال: مشاغلی که این ارزش کاری را برآورده می کنند به کارمندان اجازه می دهند تا خودشان کار کنند و تصمیم بگیرند. نیازهای مربوطه عبارتند از: خلاقیت، مسئولیت پذیری و خودمختاری.
روابط: مشاغلی که این ارزش کاری را برآورده می کنند به کارمندان این امکان را می دهند که به دیگران خدمات ارائه دهند و با همکاران در یک محیط دوستانه غیر رقابتی کار کنند. نیازهای مربوطه عبارتند از: همکاران، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.
شرایط کاری: مشاغلی که این ارزش کاری را برآورده می کنند، امنیت شغلی و شرایط کاری خوب را ارائه می دهند. نیازهای مربوطه عبارتند از: فعالیت، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری.
پشتیبانی: مشاغلی که این ارزش کاری را برآورده می کنند، مدیریت حمایتی را ارائه می دهند که پشت سر کارمندان قرار می گیرد. نیازهای مربوطه عبارتند از: سیاست های شرکت، نظارت بر روابط انسانی و نظارت فنی.

چه رشته هایی به تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار نزدیک است؟

سوالات متداول درباره تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار

چه مدت طول می کشد تا یک روزنامه نگار شوید؟
مدرک لیسانس چهار ساله یک مسیر آموزشی معمولی است که اکثر روزنامه نگاران مشتاق دنبال می کنند. همانطور که روزنامه نگاران در حرفه خود پیشرفت می کنند، برخی از آنها تحصیلات بیشتر را تکمیل می کنند. سطح تحصیلات تکمیلی انتخاب شده به طور کلی به هدف و/یا موقعیت شغلی خاص آنها بستگی دارد. برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد یک تا دو سال دیگر طول می کشد. Ph.D. برنامه ها معمولا پنج سال طول می کشد.
آیا باید خبرنگار شوم؟
گفته می‌شود که روزنامه‌نگاری ستون فقرات صنعت رسانه است و برای یک جامعه با عملکرد بالا حیاتی است. پس از آن نتیجه می شود که روزنامه نگاران باید اشتیاق به حقیقت، صداقت و درستکاری داشته باشند. و آنها باید جرات بیرون رفتن و دریافت داستان را داشته باشند.
البته نقش خیلی چیزهای بیشتری دارد. هرکسی که قصد ورود به این رشته را دارد باید مهارت های مورد نیاز و خواسته های آن را درک کند.
افرادی که مشاغل موفقی در روزنامه نگاری دارند، معمولاً چند چیز مشترک دارند
آنها خوب خوانده اند. آنها به رویدادها و تحولات جاری علاقه مند هستند.
آنها در فکر کردن یا تشخیص داستان های جالب مهارت دارند.
آنها غرایز خوبی دارند. مردم را خوب می خوانند.
آنها عاشق ملاقات با مردم هستند. آنها روابط بین فردی قوی را حفظ می کنند.
آنها ذهن پرسشگر دارند. آنها عاشق پرسیدن سوال هستند. آنها عاشق “حفاری” هستند.
آنها درجه سالمی از شک و تردید را حفظ می کنند.
آنها به اندازه کافی شجاع هستند که حقیقت بی طرفانه را گزارش کنند.
پوست ضخیم دارند. آنها می توانند انتقاد را تحمل کنند.
آنها متفکران انتقادی هستند که می توانند به طور منطقی و سیستماتیک به اطلاعات واقعی دسترسی پیدا کنند، ترکیب کنند و حفظ کنند.
آنها در تلاش برای به دست آوردن بهترین نسخه موجود یا قابل دستیابی از حقیقت و سپس تأیید آن حقایق با انگیزه و پیگیر هستند.
آنها ارتباطات مؤثری هستند که درک شهودی از داستان سرایی و ابزارهای روایی غیرداستانی دارند که درام، تنش و تعلیق ایجاد می کنند.
آنها در کار با فناوری های در حال تحول، پایگاه های داده و رسانه های اجتماعی که ابزارهای مدرن روزنامه نگاری هستند، مهارت دارند.
آنها تصور یک هفته کاری منظم را کنار می گذارند. آن‌ها سرعت کارشان را می‌پذیرند، تحت فشار خونسرد هستند و هر زمان و کجا که داستان می‌خواند «می‌روند».
مراحل روزنامه نگار شدن
مسیر آموزشی روزنامه‌نگار شدن کاملاً مشخص است: کسب مدرک لیسانس، به طور بالقوه، کارشناسی ارشد، و شرکت در دوره‌های کارآموزی مرتبط. قسمت کمتر تعریف شده مسیر رسیدن به این حرفه در گزینه هایی است که برای تخصص وجود دارد.
خبرنگاران چگونه هستند؟
بر اساس تعداد کاربران ما، روزنامه نگاران عمدتاً افرادی هنرمند هستند. دو کهن الگوی قوی بعدی آنها تحقیقی و اجتماعی است. ترکیب این سه ویژگی – نه تصادفا – یک روزنامه نگار اساسی را توصیف می کند: فردی که دارای مهارت خلاقیت طبیعی است، به شدت کنجکاو است، و مایل به گفتگو و تعامل با افراد دیگر است.

کار تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار برای خانم ها و آقایان

در رابطه با بازار کار تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار برای خانم ها و آقایان باید عرض کنیم که با توجه به کاربردی بودن این رشته در جامعه، خانم های تحصیل کرده مشابه آقایان در آن بیکار نمی مانند و امکان فعالیت در انواع شرکت ها و مراکز دیگر را به آسانی دارند. مهمترین چیزی که باعث موفقیت در این کار می شود، علاقه خود فرد است.

تحلیلگر خبری، خبرنگار و روزنامه نگار به نام های زیر نیز شناخته می شود

منتقد هنری
مفسر بسکتبال
وبلاگ نویس
منتقد کتاب
خبرنگار صدا و سیما
کارشناس هواشناسی پخش
مشاور خبر صدا و سیما
گزارشگر تجاری
نویسنده کسب و کار
مقاله نویس
مفسر
خبرنگار
خبرنگار دادگاه
منتقد
گزارشگر میز
مفسر دیجیتال
منتقد نمایشی
نویسنده سرمقاله
خبرنگار محیط زیست
روزنامه نگار مد
نویسنده برجسته
منتقد فیلم
نویسنده مالی
منتقد غذا
غذا نویس
خبرنگار خارجی
گزارشگر تکالیف عمومی
تیتر نویس
اطلاعات نویس
خبرنگار تحقیقی
خبرنگار قانون
روزنامه نگار مجله
مجله نویس
خبرنگار دریایی
خبرنگار بازار نیوز
خبرنگار بازار
تحلیلگر رسانه
منتقد فیلم سینمایی
منتقد فیلم
روزنامه نگار چند رسانه ای
منتقد موسیقی
خبرنگار موسیقی
تحلیلگر اخبار
مجری اخبار
مفسر اخبار
خبرنگار خبر
گزارشگر اخبار
خبرنویس
گوینده خبر
ستون نویس روزنامه
روزنامه نگار
خبرنگار روزنامه
روزنامه نگار
گزارشگر سیاسی
روزنامه نگار چاپ
مفسر رادیو
مجری اخبار رادیو
خبرنویس رادیو
مجری برنامه گفتگوی رادیویی
خبرنگار
مفسر فوتبال
گزارشگر جامعه
تحلیلگر ورزشی
لنگر ورزشی
مفسر ورزشی
خبرنگار ورزشی
گزارشگر ورزشی
ورزشی نویس
گزارشگر کارکنان
کارمند نویسنده
مجری تلویزیون
مجری اخبار تلویزیون (گوینده اخبار تلویزیون)
خبرنگار اخبار تلویزیون
گزارشگر تلویزیون (خبرنگار تلویزیون)
گزارشگر ترافیک
روزنامه نگار سفر
سفرنامه نویس
مفسر والیبال

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *