تحریم اینترنشنال گامی لازم در برابر جنگ روانی/ بیتوجهی ایرانیان به پیامهای مخرب دشمن
1 دقیقه خوانده شده
پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه گفت: تحریم جدی شبکه اینترنشنال نهتنها لازم، بلکه اقدامی اخلاقی در برابر جنگ روانی دشمن علیه ملت ایران است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ قادر باستانی تبریزی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه، در گفتوگو با خبرنگار رسانه ایرنا به تشریح وظایف رسانهها در شرایط فعلی پرداخت.
پژوهشگر رسانه و ارتباطات بیتوجهی ایرانیان به پیامهای مخرب رسانههای معاند را پدیده این جنگ عنوان کرد و خاطرنشان کرد: جالب است که بر خلاف تصور دشمنان و انتظار آنان برای ایجاد ناآرامی و شورش، مردم ایران با احساس ملیگرایی و اتحاد مثالزدنی، حول محور ایران یکصدا شدند. این نشاندهنده آگاهی و بصیرت بالای جامعه ماست. رسانهها باید این اتحاد را تقویت و از دامن زدن به تفرقه پرهیز کنند.
وی افزود: امروز رسانههایی مانند شبکه خبری اینترنشنال، با انتشار اخبار جعلی و تحریف وقیحانه واقعیتها، تلاش میکنند افکارعمومی را علیه نظام تحریک کنند. تحریم جدی این شبکه، نه تنها لازم، بلکه اقدامی اخلاقی در برابر جنگ روانی است که دشمن علیه ملت ایران به راه انداخته است.
باستانی با تأکید بر اینکه رسانههای معاند با بودجه قدرتهای خارجی، میدان نبرد روانی را علیه ایران پیش میبرند، تحریم این شبکه را گامی ضروری در حفظ امنیت ملی و مقابله با پروپاگاندای دشمن توصیف کرد و گفت: ما باید با تولید محتوای صادقانه، حرفهای و امیدآفرین، روایت درست را به جهان مخابره کنیم. تحریم شبکههای دروغپرداز، فرصتی است تا رسانههای داخلی با تقویت اعتماد عمومی، نقش خود را به عنوان سپر دفاعی در برابر پروپاگاندای دشمن ایفا کنند.
پیروزی در جنگ رسانهای، با صدای بلند حاصل نمیشود
باستانی تبریزی تأکید کرد: پیروزی در جنگ رسانهای، با صدای بلند حاصل نمیشود، بلکه با صدای باورپذیر و صادقانه و اقناعی پیروز خواهیم شد و تحریم ایران اینترنشنال، گامی در مسیر این پیروزی است. امروز رسانههای بینالمللی وابسته به امپریالیسم خبری، به طور مشخصی از اسرائیل جانبداری میکنند و بایکوت اخبار موفقیتهای ایران، تلاش دیگری از سوی دشمنان برای محدودکردن صدای کشورمان است. رسانههای داخلی باید با درک موقعیت و مسئولیت اجتماعی، با تولید محتوای اطمینانبخش و امیدآفرین، این خلأ را پر کنند.
پادزهر رسانه، فقط رسانه است
وی افزود: واقعیت این است که پادزهر رسانه، فقط رسانه است. باید اجازه داد خبرنگاران حرفهای، ولو از شبکههای بینالمللی، از مناطق اصابت موشکها و بمبهای اسرائیلی گزارش تهیه کنند، از مادران داغدار و کودکان آسیبدیده بگویند. سیاست، عرصه آرزوها و شعارها نیست، میدان امکانها و واقعبینی است. در بحرانها، وظیفه کنشگر سیاسی و رسانهای، پیشگیری از آسیب به مردم و کشور است. ما با هر نگرش و گرایشی، یک هدف مشترک داریم که ایرانِ سربلند و مردمی آسیبندیده است، اما در تحقق این هدف، محتاج زبان، روایت و روایتگرانی مؤثر، حرفهای، و معتبر در سطح جهانی هستیم.
باستانی تصریح کرد: کشور ما مواجه با یک جنگ رسانهای تمام عیار است. در این جنگ، رسانه نه ناظر، که بازیگر است. با استفاده از تکنیکهای کلاسیک و نوین پروپاگاندا، رسانههای دشمن با بهرهگیری از پوشش بینالمللی، بودجه نامحدود و تحلیلگران زبده، روایتی واحد اما چندلایه علیه ایران شکل دادهاند که ما کشوری تهاجمی، منزوی، بیاعتنا به قوانین انسانی و بینالمللی هستیم. از بیبیسی و سیانان گرفته تا الجزیره انگلیسی و شبکههای وابسته به قدرتهای منطقهای، با زبان تصویر و صدای حقبهجانب خود، صحنه نبرد را از زمین به ذهن منتقل کردهاند.
باستانی با بیان این مطلب که مساله نگرانکننده دیگر، رشد فزاینده اخبار جعلی در فضای عمومی است، اظهار داشت: گاه برای تقویت روحیه مردم، روایتهایی ناصحیح و غلوآمیز تولید و منتشر میشود و بر ذهن شهروندان تأثیر معکوس میگذارد. دشمن بر شانه علم ارتباطات و پروپاگاندا ایستاده و رسانههای اصلی ما، نه بر پایه هیجان و ادبیات احساسی و شعار، بلکه باید با منطق و دقت پیش بروند. مطالعات رسانهای در حوزه جنگ و بحران بهروشنی نشان داده که رمز موفقیت یک رسانه در این شرایط، در شفافیت و اعتمادسازی است. رسانهای که روایت ملی و انسانی را در اولویت بگذارد، بسیار مؤثرتر از رسانهای عمل میکند که مردم را صرفاً به موضعگیریهای رسمی دعوت میکند.
باید رسانه تصویری فراگیر مستقل، ۲۴ ساعته و بحرانمحور داشته باشیم
این استاد ارتباطات پیشنهاد کرد: باید رسانه تصویری فراگیر مستقل، ۲۴ ساعته و بحرانمحور داشته باشیم که بهصورت لحظهای، دقیق و مستند، آنچه را میگذرد، پوشش دهد. این رسانه، باید با نخبگان، تحلیلگران و خبرنگاران حرفهای و حتی رسانههای معتبر جهانی گفتوگو کند، روایتها را اصلاح کند و از دل واقعیت، امید بیرون بکشد. باید باور کنیم که روایت قویتر، الزاماً روایت پُرهیجانتر نیست، بلکه روایتی است که عقل، دل، و حس صداقت مخاطب را با هم اقناع کند. باید توجه کرد که جنگ رسانهای، با صدای بلند پیروز نمیشود؛ با صدای باورپذیر و صادقانه پیروز میشود.
وی اضافه کرد: در کنار آن، باید سرمایهگذاری فوری بر سواد رسانهای، تربیت خبرنگار جنگ روایت، و آموزش عمومی در سطح مدارس و دانشگاهها صورت گیرد. جنگ امروز، جنگ نسلبهنسل است؛ اگر کودک امروز، قدرت تمایز بین حقیقت و پروپاگاندا را نیاموزد، بزرگسال آینده، با هر بادی خواهد لرزید. باید توجه کنیم که رسانه، در خدمت ملت است.
باستانی به پروپاگاندای رژیم صهیونیستی و همپیمانانش اشاره کرد و افزود: در روزگاری که دشمن، از روایت کودک گریان و اسباببازی خونآلود، سلاحی کشنده میسازد، ما در میانه یک جنگ رسانهای هستیم. اسرائیل و همپیمانانش با هجومی هماهنگ، صحنههایی میسازند که جهان را با خود همراه کنند. ما باید با روایت قویتر، انسانیتر و باورپذیرتر، افکار عمومی را تصرف کنیم.
وی توصیههایی به روزنامهنگاران و فعالان رسانهای ارائه داد و گفت: روزنامهنگاران باید به اخلاق حرفهای پایبند باشند و از انتشار شایعات و اخبار تأییدنشده پرهیز کنند. استقلال حرفهای، مستندسازی دقیق و انتقال صدای مردم از جمله وظایف اصلی آنهاست. همچنین باید امنیت ملی و حفظ آرامش جامعه را در اولویت قرار دهند.
این استاد دانشگاه افزود: یکی از مؤثرترین اقدامات آنها، انتشار محتوای اطمینانبخش و امیدآفرین است. محتوایی که نه واقعیت را انکار میکند و نه مردم را با موجی از ترس رها میسازد. هدف ما روزنامهنگاران و خبرنگاران و اهالی رسانه باید کاهش اضطراب عمومی، بازیابی حس کنترل خودمان و امید در میان مردم و جلوگیری از فروپاشی روانی جامعه در برابر موج اخبار منفی باشد.
وی خاطر نشان کرد: بازنشر محتواهای انگیزشی، فرهنگی و عاطفی، دیگر کاری است که میتوان در شبکههای اجتماعی انجام داد. نقش مردم در کمک و نجات هموطنان یکی از کارهای مهمی است که میتوان آن را برجسته و مرتب بازنشر کرد. بازنشر عکس و فیلم از کمکهای داوطلبانه یا کمپینهای مردمی، میتواند حس مفید بودن و امید را بازآفرینی کند. البته باید توجه داشت که امیدآفرینی بدون واقعگرایی، نتیجه معکوس میدهد و موجب بیاعتمادی میشود.
باستانی تبریزی با بیان اینکه رسانهها نقش حیاتی در پایداری و تابآوری ملی ایفا میکنند، گفت: نخستین و مهمترین وظیفه رسانهها، اطلاعرسانی شفاف، دقیق و بهموقع است. مردم ما به دنبال حقیقتی هستند که نه اغراقآمیز باشد و نه کتمانشده. رسانهها باید با استناد به منابع موثق، اخبار را پوشش دهند و از افتادن در دام شایعات و اخبار جعلی پرهیز کنند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان افزود: جنگ امروز جنگ تصویر و معنا است و میدان آن افکار عمومی است. رسانه، سلاح اصلی این آوردگاه است. در حالی که موشکهای سهمگین بر قلب دشمن فرود میآید و دیپلماسی فعالتر میشود، رسانههای رسمی ما باید روایت درست و اقناعی بسازند. بدون سپر رسانهای، هر کنش نظامی یا سیاسی در برابر طوفان جنگ روانی بیپناه خواهد بود.
باستانی تبریزی در پایان تأکید کرد: اگر رسانهها صادقانه و مسئولانه عمل کنند، نه تنها سپری در برابر جنگ روانی خواهند بود، بلکه پناهی برای اعتماد، آگاهی و امید در جامعه خواهند ساخت و پیروزی با ایران و مردم غیور این سرزمین خواهد بود.
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=20841