ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تاکید معاون مطبوعاتی بر لزوم همگرایی بیشتر رسانه‌های دینی

1 دقیقه خوانده شده
تاکید معاون مطبوعاتی بر لزوم همگرایی بیشتر رسانه‌های دینی
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم همگرایی و همکاری بیشترِ رسانه‌های دینی، ایجاد یک تشکل رسانه‌ای در حوزه دین را ضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از پایگاه خبری «شفقنا» که به مناسبت ۲۷ آذرماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین سالروز تاسیس این پایگاه خبری صورت گرفت، گفت: پیش از اینکه معاون مطبوعاتی باشم، یک خبرنگارم و هدفم از قبول این سمت این بود که در فضای اقتصادی و سخت کشور، اگر فردی از اهالی رسانه در این سمت باشد بهتر می تواند مشکلات رسانه ها را تشخیص دهد و تفاوت میان شفقنا با ۱۳ هزار رسانه دارای مجوز را بهتر می فهمد و بر اساس معیارهای تخصصی در جهت حمایت از رسانه ها گام بر می دارد.

خدادی با تاکید بر اینکه موضوع دین همواره دغدغه شخصی اش بوده است، گفت: ما امروز در حوزه دسترسی به اطلاعات با ۵ لایه بسیار مهمِ ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات روبرو هستیم. ابهامات، همان اطلاعات ناقصی است که ضمن مطرح کردن بخشی از موضوع، قسمت دوم آن را بیان نمی کند. نظیر برخی جریان های خبری که علیه مسلمانان و مذهب شیعه مطرح می شود و پاسخگویی به آن‌ها یک مطالبه عمومی است؛ از طرفی شاهد فعالیت یک جریان القائی هستیم که با هدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اقدام به تولید و نشر اطلاعات می کند. لایه شبهات هم اطلاعات دو پهلو است که بخشی از آن مصداق واقعی دارد و بخشی هم تشدید می شود. علاوه بر آن در گذشته به دلیل انحصار اطلاعات و عدم دسترسی آسان همه پیروی می کردند ولی امروزه دوران انحصار تمام شده است.

او ادامه داد: در وهله اول پاسخگویی به ۵ لایه‌ی ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات در حوزه دین، ماموریت اصلی شفقنا است. به عبارتی توصیه می کنم شفقنا حداقل ۳۰ درصد فعالیت خود را به جمع آوری این ۵ لایه اختصاص دهد و پاسخی منطقی و محکم برای آن ها ارائه دهد. از طرفی هم می توان از مردم پرسید که چه سوالاتی در حوزه دین و مذهب دارند تا بهتر بتواند نیازها و سوالات مردم را پاسخ دهد. انگیزه بسیاری در حمایت از چنین رویکردهایی در معاونت مطبوعاتی وجود دارد.

خدادی ضمن تاکید بر اینکه بهتر است شفقنا، علاوه بر تولید محتوای دینی برای مخاطب عام، به رسانه ای مرجع برای سایر رسانه ها در حوزه دین تبدیل شود، گفت: رسانه های دیگر نمی توانند به طور مداوم به علما و حوزه های علمیه دسترسی داشته باشند و به مناسب های دینی و مذهبی مختلف مطالب و تحلیل های تخصصی داشته باشند. بنابراین توصیه می کنم که شفقنا، رسانه ای برای سایر رسانه ها شود و به مناسبت های مختلف دینی و مذهبی، بسته های محتوایی پیش‌تولید کند و با تأیید مراجع و علما، به صورت خام و بدون ذکر منبع در اختیار رسانه ها قرار دهد.

معاون امور مطبوعاتی اظهار داشت: توفیق دیدار با آیت الله سیستانی را نداشتم ولی همواره از شخصیت والای ایشان و آقای شهرستانی شنیده ام. من فکر می کنم مهمترین کارکرد رسانه در این زمینه، ایجاد ارتباط مناسب میان مراکز دینی با مردم و ارائه محتوای مناسب به مخاطبان است. بنابراین تنها یک شفقنا کافی نیست. جریان مقابل ما، جریانی چند سویه با لایه های درهم تنیده است و تلاش دارد تا ماهیت شیعه را از انگاره مردم محو کند. به همین دلیل معتقدم که شفقنا به یک بنگاه رسانه ای بسیار حرفه ای در تولید محتوا نیاز دارد.

خدادی ضمن ارائه پیشنهادی به دست اندرکاران این پایگاه خبری مبنی بر شناسایی رسانه های دینی و ایجاد یک تشکل رسانه ای در حوزه دین، گفت: شفقنا اسامی رسانه های دینی را جمع آوری و فهرست کند و دبیری کار را برعهده بگیرد، ما هم در معاونت مطبوعاتی ضمن قبول مسئولیت کار، درخصوص تشکیل جلسات و دعوت این رسانه ها همکاری می کنیم تا از دل این جلسات یک نوع همگرایی و همکاری بیرون بیاید.

خدادی با بیان اینکه شفقنا می تواند با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها دوره هایی در جهت شناخت مبانی دین اسلام و شیعه، مباحث چالش برانگیز شیعه، شناخت حوزه علمیه و… برگزار و خبرنگار تربیت کند، گفت: بزرگترین مشکل جریان رسانه ای کشور، متخصص نبودن خبرنگاران و عمومی بودن حوزه خبرنگاری است.

تاکید معاون مطبوعاتی بر لزوم همگرایی بیشتر رسانه‌های دینی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *