ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تامین اجتماعی باید در برخورد با اهالی رسانه الزامات رفتاری متفاوتی داشته باشد

1 دقیقه خوانده شده
بحث بیمه خبرنگاران و اجرای قانون سخت و زیان آور بودن حرفه ای آنها، همواره از مطالبات اهالی رسانه طی این سالها بوده است. اگر چه مسئولان طی این سال ها وعده هایی را برای حل این مشکلات به اهالی رسانه داده اند، اما گویا طی دو سال اخیر، اصحاب رسانه با مسائل زیادی در حوزه بیمه تامین اجتماعی روبرو شده اند که در ادامه علاوه بر ذکر این مسائل به بیان مطالبات آنان از سازمان تامین اجتماعی می پردازیم.
تامین اجتماعی باید در برخورد با اهالی رسانه الزامات رفتاری متفاوتی داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ حسین عبداللهی مدیر مسئول روزنامه آرمان ملی با انتقاد به سیاست های فعلی سازمان تامین اجتماعی و در نظر نگرفتن سختی های شغل روزنامه نگاری در این سازمان پیشنهاد می دهد: سازمان تامین اجتماعی باید در سیاست های خود در برخورد با اهالی رسانه تجدید نظر کند. در واقع این سازمان باید بداند که وقتی با یک قشر فرهنگی در ارتباط است، الزامات رفتاری متفاوتی داشته باشد.

عبداللهی درباره مطالبات جدی اهالی رسانه از سازمان تامین اجتماعی به شفقنا رسانه می گوید: سازمان تامین اجتماعی باید در سیاست های خود در برخورد با اهالی رسانه تجدید نظر کند. در واقع این سازمان باید بداند که وقتی با یک قشر فرهنگی در ارتباط است، الزامات رفتاری متفاوتی داشته باشد.

او با اشاره به بی توجهی سازمان به ماهیت کار روزنامه نگاران می گوید: بسیاری از خبرنگاران و عکاسان به دلیل گزارش های میدانی باید در محل آن رویداد حاضر شوند به همین خاطر زمانیکه بازرس بیمه به دفتر تحریریه می آید برای عدم حضور او در تحریریه، غیبت رد می کند و همین مسأله خود مشکلاتی را برای خبرنگاران به وجود آورده است. پس این سازمان  باید بازرسی را مأمور این کار کند که با این صنف و حرفه آشنا باشد.

این مدیر مسئول در ادامه مطالبات خود از این سازمان بیان می کند: تامین اجتماعی باید کارفرمای حوزه رسانه را مثل کارفرمای دیگر اصناف چون شرکت های خدماتی و تولیدی در نظر نگیرد. از طرفی دیگر با توجه به اینکه در سازمان تامین اجتماعی کارها و مسائل رسانه ها در چند بخش و منطقه انجام می گیرد، خود مسائل و مشکلاتی را برای اهالی رسانه به وجود می آورد. به همین خاطر پیشنهاد بنده تجمیع انجام وظایف رسانه در دو یا یک منطقه و بخش است. پراکندگی منطقه ای باعث شده تا بسیاری از حق و حقوق مربوط به تامین اجتماعی در حوزه کارگر و کارفرما رعایت نشود.

او ادامه می دهد: از دیگر مطالبات ما به حساب آوردن شغل خبرنگاری در رده مشاغل سخت و زیان آور است که این مسأله هنوز به تصویب نرسیده است. به نظرم در اینجا ورود معاونت مطبوعاتی به عنوان متولی کار رسانه ضروری است و باید با رصد مشکلات خبرنگاران با تامین اجتماعی و وزارت رفاه، پیگیر دغدغه های آنان باشد و به نقطه نظری با این نهادها برسند تا به یک وحدت رویه در رویکردها و اعمال قانون درباره خبرنگاران برسند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه شغل خبرنگاری باید در رده مشاغل سخت به حساب آید، توضیح می دهد: حرفه خبرنگاری یکی از مشاغل بسیار پراسترس و تمام وقت است. یک خبرنگار جدا از اینکه مدام در فکر تولید محتوای با کیفیت است، باید تمام مصلحت های جامعه را در پذیرش مطلبش هم در نظر بگیرد، تا بازخواست نشود. همه این موارد فشار روانی زیادی را بر خبرنگاران وارد می کنند. از طرفی دیگر مدیر یک رسانه علاوه بر داشتن دغدغه تمام این مسائل باید به فکر جذب مخاطب هم باشد.

او با اشاره به سختی کار خبرنگاران ادامه می دهد: به طور مثال، وقتی یک خبرنگار با یک قاتل مصاحبه می کند آیا کسی به فکر آثار روانی وارد شده بر خبرنگار است؟ به همین خاطر تأکیدم بر روی سخت و زیان آور بودن این شغل است. متاسفانه کمتر نهادی متوجه آسیب های وارده بر اهالی رسانه است.

این مدیر رسانه می گوید: ما در رسانه به خاطر ناامید نکردن افکار عمومی نمی توانیم تمام اخباری را که به گوشمان می رسد، منتشر کنیم، اما آیا کسی توجه دارد که همین آگاه شدن از برخی واقعیت ها در جامعه، به خبرنگاران چه ضربه هایی را وارد می کند؟

عبداللهی با اشاره به اینکه صنف رسانه از مظلوم ترین اصناف است، تصریح می کند: متاسفانه تمام افکار عمومی از ما انتظار مطالبه گری و نوشتن از مسائل و مشکلات شان را دارند، اما ما نمی توانیم مطالبه گر مسائل خودمان باشیم. ما نیازمند نسخه حمایتی از نهادهای مربوطه هستیم.

تامین اجتماعی باید در برخورد با اهالی رسانه الزامات رفتاری متفاوتی داشته باشد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *