پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

تابلوی موزه مطبوعات استان اردبیل نصب شد

1 دقیقه خوانده شده
مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان اردبیل از تحویل و نصب تابلوی موزه مطبوعات این استان خبر داد.
تابلوی موزه مطبوعات استان اردبیل نصب شد

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان اردبیل از تحویل و نصب تابلوی موزه مطبوعات این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ سید مصطفی جمشیدی با اعلام این خبر گفت: مطابق تفاهم‌نامه منعقد شده بین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، محل مورد توافق تحویل و تابلوی موزه مطبوعات استان نصب شد.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های استان اردبیل خاطر نشان کرد: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که در محل اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بین این اداره کل و خانه مطبوعات و رسانه های استان اردبیل در خصوص «راه‌اندازی موزه مطبوعات استان» اردبیل به امضا رسیده بود، محل مورد توافق واقع در عمارت دارالارشاد (مدرسه پورسینای سابق) بقعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی تحویل و تابلوی موزه نصب شد.

گفتنی است آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در این مکان علاوه بر آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و مادر شاه اسماعیل (دختر اوزون حسن آق قویونلو) و نیز برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز شهیدان ایرانی جنگ چالدران، قرار دارد. از دیگر بخش‌های این مجموعه چینی‌خانه، مسجد، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه و چراغ‌خانه است. منزل و خانقاه شیخ صفی در همین مکان قرار دارد، و بر طبق وصیّت شیخ، جنازه اش را در اتاقی جنب خلوتخانه و باغچه و حوضخانه دفن کردند و بر قبر او بنایی ایجاد کردند تا علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول – آرامگاه‌های دیگری از شاه زادگان صفوی و فرزندان وی را در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دهند. به گفته بیوک جامعی (۱۳۷۹)، مجموعه نفیس بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد سلاطین دودمان صفویان، در سال ۷۳۵ ه‍.ق به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شد. پس از شروع حکومت صفویه، به سبب ارادت شاهان صفوی به جد خود، واحدهای مختلفی به این مجموعه اضافه شد. به ویژه در دوره شاه عباس اول و از آن جا که وی ارادت فراوانی به شیخ صفی الدین داشت و بسیار به زیارت مقبره وی می‌رفت، برای تکمیل و تزیین این اثر، کارهای فراوانی صورت گرفت. در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که هم چنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید. یکی از موارد منحصربه‌فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی‌ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبههای زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و…) منبتهای ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نامبرده، آن را در مجموعه‌های تاریخی ایران شاخص و متمایز نموده‌است. در جریان جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار و سقوط اردبیل، نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی توسط روس‌ها به غارت رفت. هم‌اکنون آن نسخ در موزه سن پترزبورگ در روسیه نگهداری می‌شوند. این بنای تاریخی در محله عالی قاپو اردبیل واقع شده است.

خبرنگار: ماهره (فرشته) عطایی

تابلوی موزه مطبوعات استان اردبیل نصب شد

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *