ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بمباران دفاتر رسانه‌ای در غزه؛ حمله به حماس یا آزادی مطبوعات؟

1 دقیقه خوانده شده
با وجود ادعاهای پوچ رژیم صهیونیستی درباره استفاده حماس از رسانه‌های خارجی به عنوان سپر انسانی، حملات هوایی حساب‌شده تل‌آویو به مقر رسانه‌هایی چون آسوشیتدپرس و الجزیره در غزه یک حمله آشکار به آزادی مطبوعات تعبیر شده است که در راستای جلوگیری از مخابره رنج مردم غزه به جهان انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه به نقل از ایرنا؛ رژِیم صهیونیستی (شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) در نقض قوانین بین‌المللی، مقر رسانه‌های خارجی در غزه را هدف حملات هوایی قرار داد. در این حمله برج ۱۲ طبقه الجلا که محل استقرار چند آپارتمان‌های مسکونی و دفاتر رسانه‌هایی چون آسوشیتدپرس، الجزیره و میدل ایست آی بود، در اثر اصابت سه موشک سنگین به طور کامل ویران شد.

وزارت دفاع رژیم اشغالگر قدس با انتشار یک بیانیه در شبکه‌های اجتماعی خبر حمله به دفاتر رسانه‌های بین‌المللی در غزه را تایید کرد و مدعی شد برج الجلا محل نگهداری از منابع نظامی و اطلاعاتی حماس بوده است.

در این بیانیه آمده است: این ساختمان مقر دفاتر رسانه‌های غیرنظامی بود که حماس پشتشان پنهان می‌شود و عمدا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

هرچند یک ساعت پیش از حمله دستور تخلیه برج به صورت تلفنی صادر شده بود اما تهدیدی که جان روزنامه‌نگاران بین‌المللی را نشانه رفت، واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

گری پروت، مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه در واکنش به این حمله جنایتکارانه با انتشار بیانیه‌ای گفت که هدف قرار گرفتن ساختمانی که دفتر آسوشیتدپرس و دیگر سازمان‌های خبری در غزه در آن قرار داشتند، شوکه‌ و وحشت‌زده شده اند.

آنها از مدت‌ها قبل می‌دانستند که دفتر ما در این ساختمان است و خبرنگارانمان در آنجا مستقر هستند.

پروت افزود: خطر تلفات جانی دادن درست از بیخ گوشمان رد شد. شمار زیادی از خبرنگاران آسوشیتدپرس و روزنامه‌نگاران مستقل داخل ساختمان بودند و خداروشکر توانستیم آنها را به موقع تخلیه کنیم.

مدیرعامل آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: بخاطر چیزی که امروز اتفاق افتاد، جهان کمتر از قبل نسبت به آنچه در غزه می‌گذرد باخبر خواهد شد.

دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۵ سال گذشته در آخرین طبقه از برج الجلا قرار داشت و مرکز اصلی پوشش اخبار زنده و ۲۴ ساعته درگیری‌های رژیم صهیونیستی با نیروهای حماس بود. آسوشیتدپرس منبع اصلی برای گزارش اخبار مربوط به جنگ‌های سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ بین این دو طرف بود.

شبکه الجزیره نیز در یک بیانیه جداگانه بمباران و تخریب مقر دفتر خود در غزه را قویا محکوم کرد. مصطفی سواگ مدیر مسئول این رسانه قطری گفت: از جامعه بین‌الملل می‎‌خواهیم این دست از اقدامات وحشیانه و هدف قرار دادن خبرنگاران را محکوم کند. همچنین خواستار اقدام فوری جهان در حساب کشی از اسرائیل برای حمله عمدی به روزنامه‌نگاران و موسسات خبری هستیم.

هدف از این جنایت شنیع ساکت کردن رسانه‌هاست تا کشتار ناگفته و رنج مردم غزه پنهان بماند.

به گفته سواگ، تخریب دفاتر الجزیره و دیگر رسانه‌های خبری در برج الجلای غزه در نقض آشکار حقوق بشر است و در سطح بین‌المللی یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. از همه رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم این جنایت شنیع را محکوم کرده و در کنار الجزیره و دیگر سازمان‌های خبری که ارتش اسرائیل به علم حضورشان در این برج آنها را هدف قرار داد، بمانند.

ساکت کردن رسانه‌ها، راهبرد جدید اشغالگران در غزه

واکنش‌ها به هدف قرار گرفتن خبرنگاران به دست نیروهای رژیم صهیونیستی تنها به مدیران ارشد رسانه‌های خسارت دیده محدود نبود. حمله به مرکز رسانه‌ای در برج الجلا ۶ روز پس از بالاگرفتن دور جدید درگیری‌ها بین رژیم اشغالگر قدس و نیروهای حماس اتفاق افتاد و ناظرین آن را به عنوان تلاش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از مخابره اخبار درگیری‌ها به جهان تعبیر می‌کنند. به نوشته نشریه آمریکایی ورایتی، حمله روز شنبه رژیم صهیونیستی به مقر دفاتر رسانه‌های خارجی در غزه حمله به آزادی مطبوعات بود. کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ ) در نیویورک آمریکا نیز بلافاصله به خبر این حمله واکنش نشان داد و گفت حمله به ساختمانی که از دیرباز به عنوان مقر رسانه‌های بین‌المللی شناخته می‌شده است، نشان می‌دهد که وزارت دفاع رژیم اشغالگر عمدا رسانه‌ها را هدف قرار داده است تا جلوی پوشش رنج‌های مردم غزه را بگیرد.

جوئل سیمون مدیر این کمیته با اشاره به این که چنین حمله‌ای در نقض قوانین بین‌المللی است، تصریح کرد: از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم توجیهی مستند و دقیق برای حمله خود به یک تاسیسات غیرنظامی ارائه دهد.

به گفته سیمون، روزنامه‌نگاران وظیفه دارند رویدادهای در جریان در غزه را پوشش دهند و این که رژیم صهیونیستی از ابزار نظامی برای جلوگیری از این کار استفاده کند، غیرقانونی است.

انجمن قلم آمریکا (پِن) که یک نهاد فعال در حوزه ترویج ادبیات و آزادی بیان است نیز حمله نیروهای رژیم اشغالگر قدس به برج الجلا را محکوم کرد و آن را نگران‌کننده دانست.

این انجمن پس از حملات روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت تنها دلیلی که امروز جهان از درگیری‌های جاری بین حماس و رژیم صهیونیستی خبر دارد، تلاش بی‌وقفه روزنامه‌نگاران خستگی‌ناپذیری است که برای آگاهی رسانی به جهان جانشان را کف دستشان می‌گیرند.

انجمن قلم آمریکا نیز از رژیم صهیونیستی برای این حمله یک توضیح دقیق و مفصل خواست و افزود: تخریب ایجاد شده دست و پای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را در مستندسازی یک درگیری نگران کننده و پیچیده در یک برهه زمانی حساس می‌بندد.

حتی کاخ سفید هم به این ماجرا واکنش داد و گفت رژیم صهیونیستی مسئولیت خطیری در تضمین امنیت روزنامه‌نگارانی دارد که به پوشش خبری درگیری‌های جاری مشغولند.

به استناد توییتی که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز گذشته منتشر کرد، آمریکا به طور مستقیم این پیام را به مقام‌های رژیم صهیونیستی رسانده است.

آنتونیو گوترش هم حمله به دفاتر رسانه‌های خارجی در غزه را نقض قوانین بین‌المللی دانست که باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.

۳۰۰ حمله در یک شب و ۱۴۰ کشته؛ کابوس غیرنظامیان غزه پایان ندارد

حملات این هفته شدیدترین درگیری‌ها بین رژیم اشغالگر قدس و فلسطین از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بود که تاکنون ۱۴۰ کشته در غزه و ۹ کشته در سرزمین‌های اشغالی برجای گذاشته است.

جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی یک شرایط انسانی نامساعد و دشوار برای مردم غزه رقم زده است، به ویژه اینکه صدها خانواده به دلیل بمباران شدید و کمبود کالاهای اساسی مجبور به ترک خانه های خود شدند.

مقامات صهیونیست همچنان گذرگاه‌ها را بسته‌اند و مانع از ورود سوخت برای تأمین نیروگاه‌های برق غزه می شوند و در واقع یک جنایت بشری و قتل عام علیه ملت فلسطین در غزه به راه انداخته‌اند.

به گزارش ایرنا، سلامه معروف رییس دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه شنبه شب اعلام کرد جنگنده‌ها و یگان توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی در عرض یک شب ۳۰۰ حمله به مناطق مختلف نوار غزه انجام داده‌اند.

به گفته معروف در نتیجه این حملات یکصد و ۳۹ تن از جمله ۳۹ کودک و ۲۲ زن فلسطینی شهید شدند و شمار مجروحان نیز به بیش از هزار نفر رسیده است که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

رییس دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه تأکید کرد: حملات شش روز اخیر اسرائیل خسارت مادی زیادی را به تأسیسات زیربنایی و منازل فلسطینی‌ها و زمین‌های کشاورزی آنان وارد کرده به طوری که براساس برآوردهای اولیه این خسارت بالغ بر یکصد و ۵۵ میلیون دلار است.

معروف گفت: مجموع کامل منازل و خانه‌های مسکونی که توسط اسرائیل ویران شده است به ۷۱۹ باب منزل  رسیده است و ۴ هزار و ۲۷۱ واحد مسکونی نیز دچار خسارت جزیی شده‌اند.

وی افزود: همچنین شمار برج‌های مسکونی که توسط اسرائیل ویران شده است به ۷۶ عدد رسیده است، همچنین ۲۳ مرکز رسانه‌ای نیز خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند همچنین ده‌ها مرکز، جمعیت و دفتر تجاری تخریب شده‌اند.

بمباران دفاتر رسانه‌ای در غزه؛ حمله به حماس یا آزادی مطبوعات؟

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *