چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

برگزیدگان دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران معرفی شدند

1 دقیقه خوانده شده
برگزیدگان دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در مراسمی با محدودیت‌های کرونایی معرفی شدند که خبرنگار ایرنا مازندران رتبه برتر بخش مصاحبه این جشنواره را کسب کرد.
برگزیدگان دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ مراسم اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در سینما کانون ساری با حضور فرمانده سپاه کربلای مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، رئیس سازمان بسیج هنرمندان مازندران، رئیس حوزه هنری مازندران، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و برگزیدگان جشنواره برگزار شد و ۳۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر  این جشنواره معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

هیأت داوران مرحله نهایی این جشنواره متشکل از بیژن مقدمی، محمودرضا زارع و مهدی حیدری پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره، در بخش مصاحبه اثر از نبرد در خیابان‌های ساری تا دیدار با صدام نوشته اشکان جهان‌آرای خبرنگار ایرنا در مازندران را حائز کسب رتبه برتر این بخش و دریافت تندیس جایزه، لوح تقدیر و جایزه نقدی معرفی کردند. این گفت‌وگو که با حسن مستشرق ایثارگر و رزمنده اهل ساری انجام شده، روایتی از ماجرای دیدار ۲۳ اسیر نوجوان ایرانی با صدام در دوران اسارت است که مهر امسال روی خروجی ایرنا قرار گرفت. در بخش مصاحبه زری طاهری دوم شد و حسین احمدی از قدس آنلاین سوم شد.

در بخش خبر عمران اکبرنژاد از فارس اول شد و مجتبی قربانی از پایگاه خری بلاغ رتبه دوم را کسب کرد.

در بخش گزارش حسن رمضان‌زاده از پایگاه خبری کرانه رتبه اول را به دست آورد، سید نوید ساداتی از خبرگزاری ایسنا دوم شد و پروین بهمنی از نشریه شالیزار جایزه سوم را کسب کرد. گزارش «تاریک و روشن یک بند» اثر الناز پاکنیا از روزنامه حرف مازندران نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش یادداشت حدیثه صالحی از خبرگزاری دفاع مقدس رتبه اول را کسب کرد، وحید حاج سعیدی از روزنامه کرانه شمال و مهتاب مظفری از پایگاه خبری عبارت به طور مشترک حائز رتبه دوم شدند و مهدیه شکوهی رتبه سوم جشنواره را از آن خود کرد. در این بخش رقیه توسلی از قدس و سکینه مریخ ریحان‌نیوز شایسته تقدیر معرفی شدند.

جایزه اول بخش تیتر به علیرضا نوری از خبرگزاری مهر رسید، زینب تذکاری رتبه دوم را کسب کرد و مجتبی قربانی از پایگاه خبری بلاغ سوم شد. زهرا طاهری و مهدی جویباری از روزنامه تیرنگ نیز شایسته تقدیر شدند.

محمد سلطانی از خبرگزاری فارس جایزه اول بخش عکس را از آن خود کرد، اکبر قاسمپور از باشگاه خبرنگاران دوم شد و سید ولی شجاعی لنگری از خبرگزاری صدا و سیما سوم شد. مهدی محبی‌پور و ابراهیم فلاح نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش گزارش و مستند تصویری سیده حکیمه موسوی و علی بالویی هر دو از صدا و سیمای مرکز مازندران به ترتیب اول و دوم شدند و علی علیزاده از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج مازندران سوم شد و از عباس نواییان از صدا و سیما، علی ابراهیمی و سید جواد عباسپور از خبرگزاری بسیج نیز تقدیر شد.

جایزه ویژه بخش مکتب سلیمانی هم با نظر هیأت داوران برای گزارش مستند تصویری «یک شاخه گل» به سارا فرهمند اهدا شد.

ارتقاء سطح کمی و کیفی جشنواره

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران در این مراسم با بیان این که رسانه‌ها در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم قرار دارند، گفت: دشمنان امروز می‌خواهند با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی مردم را نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی سرد کنند. اینجا وظیفه رسانه‌ها و اصحاب رسانه دشوارتر می‌شود.

عبدالمهدی حق‌شناس صمن قدردانی از دست‌اندرکاران دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران افزود: خوشبختانه در این دوره هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی وضعیت بهتر از دوره نخست بود. با این که محدودیت در تعداد آثار ارسالی در نظر گرفتیم، اما ۶۳۶ اثر به دبیرخانه فرستاده شد که شامل ۳۵۹ اثر در حوزه رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری،۶۳ کلیپ و ۲۱۴ عکس بود و در نهایت ۳۶ اثر حائز رتبه و شایسته تقدیر شدند.

وی اظهار کرد: با توجه به حواشی داوری در دوره گذشته امسال داوری‌ها با حساسیت بیشتر و در دو مرحله انجام شد تا حقی از فعالان رسانه‌ای تضییع نشود.

خبرنگاران، افسران جنگ نرم

فرمانده سپاه کربلای مازندران نیز در این مراسم با بیان این که اصحاب رسانه سربازان نظام محسوب می‌شوند، گفت: این جشنواره بهانه‌ای برای تجلیل از افرادی است که در پیچیده‌ترین جنگ دشمن در قالب جنگ رسانه‌ای نقش افسران جنگ نرم را به عهده دارند.

سردار سیاوش مسلمی افزود: برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران اقدامی ارزشمند در حوزه رسانه‌هاست. یکی از بزرگترین مولفه‌های قدرت هر کشور داشتن رسانه‌های تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد: امروز دشمن به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های اقتصادی تمایلی بر جنگ نظامی ندارد. به واسطه شرایط زیست‌محیطی، جغرافیایی و اجتماعی تمایلی به جنگ سخت ندارد. زمانی از تهاجم فرهنگی صحبت می‌شدکه علیه کشوربه راه افتاده بود. اما انچه که امروز دیده می‌شودجنگ شناختی است. یعنی تاثیر بر اعتقادها و باورها و نظام ادراک‌های جامعه هدف و به ویژه نخبگان کشور.

این مسئول خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از ابزار فضای مجازی و رسانه‌ها دشمن در حال برنامه‌ریزی است. شاید بعضی بر این باور باشند که دسترسی سریع به اطلاعات به اشکال گوناگون با حل مشکلات کمک می‌کند.اما از نظر کارشناسان تربیتی  این نگاه اشتباه است. چون انسان‌ها از هم بیشتر فاصله گرفته‌اند و کمتر با هم ارتباط دارند.

فرمانده سپاه کربلا خاطرنشان کرد: امروز دستاورد نفوذ فضای مجازی در جامعه چیزی جز جدایی عاطفه‌ها نیست.  برای بررسی این چالش‌ها به رسانه‌های آگاه نیاز داریم. جنگ شناختی با هدف تغییر هنجارهای جامعه از طریق تاثیر بر ادراک اجتماعی انجام می‌شود و در این بین رسانه‌ها باید مقابل چنین هجمه‌ای بایستند.

مسلمی خاطرنشان کرد: در جنگ شناختی مهم‌ترین قسمت تلفات انسانی است. در جنگ سخت وقتی یک نفر مجروح شود یک نفر از جبهه خودی کم خواهد شد. اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر از اعتقادات و باورهای خود دور شد، علاوه بر  این که از جبهه خودی دور می‌شود، بر جبهه دشمن افزوده خواهد شد.

این مسئول افزود: عملکرد ضعیف برخی مسئولان وظیفه اصحاب رسانه را سنگین می‌کند که با مطالبه‌گری حقوق اجتماعی بر عملکرد مدیران تاثیر مثبت بگذارند. از طرفی در این فضای غبارآلود رسانه‌ای که دشمن تدارک دیده، تنها راه برون‌رفت ارتقاء آگاهی و سطح سواد رسانه‌ای است که باید برای افزایش هوشیاری مردم شکل بگیرد و این نیازمند ظرافت و دقت اصحاب رسانه است.

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه امروز باید کارشناسان ماهری در بحث عملیات روانی و جنگ شناختی باشند تا بتوانند در مقابل هجمه سنگین جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی اثرگذار عمل کنند.

ضرورت بازنشر آثار برتر جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم با بیان این که برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای در استان در تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای و افزایش انگیزه اصحاب رسانه نقش مثبتی دارد، گفت: بنا به اظهارات برگزارکنندگان جشنواره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در این دوره نسبت به دوره نخست بهتر بود و این نشان دهنده رو به رشد بودن جشنواره است.

عباس زارع افزود: یکی از نکات مهمی که معمولا پس از برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، بازنشر آثار برتر جشنواره در فضای مجازی برای بیشتر دیده شدن در جامعه و همچنین الگو گرفتن فعالان رسانه‌ای از این آثار است.

وی افزود: انتظار داریم که دست‌اندرکاران جشنواره و همچنین اصحاب رسانه که در فضای مجازی حضور دارند نسبت به بازنشر این آثار برنامه‌ریزی کنند تا خروجی چنین رویدادهایی بیشتر در جامعه به چشم بیاید.

بیانیه هیأت داوران جشنواره نیز در این مراسم توسط دکتر عنایت داوودی عضو هیأت داوران مرحله نخست جشنواره قرائت شد.

در این مراسم علاوه بر تقدیر از برگزیدگان، از عوامل برگزاری جشنواره و همراهان بسیج رسانه مازندران نیز قدردانی شد.

دومین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران به دبیری هادی قنبری مصیر با هدف گسترش و ترویج آموزه‌ها و فرهنگ بسیج در عرصه‌های مختلف، احصاء تجربیات، ایده‌ها و راهکارها برای ارتقاء کیفیت فعالیت خبرنگاران، تولید محتوای انقلابی و گسترش تفکر ایرانی-اسلامی و حمایت از خبرنگاران انقلابی در دو بخش رسانه‌های چاپی و خبرگزاری‌ها برگزار ‌شد.

داوران هیأت انتخاب استانی متشکل از محمد رضایی، مهدی معصومی و احساسن فقیهیان در بخش دیداری و شنیداری و عباس زارع (مدرس روزنامه‌نگاری)، محمد محتاطی و عنایت داوودی در بخش نوشتاری در هر بخش از جشنواره ۱۰ اثر را برای داوری در مرحله دوم به داوران بخش نهایی معرفی کردند. داوران بخش نهایی متشکل از بیژن مقدمی، محمودرضا زارع و مهدی حیدری نیز از آثار راه یافته به بخش نهایی ۳۶ اثر را حائز رتبه اعلام کردند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، معاونت فرهنگی و هنری و معاونت روابط عمومی سپاه کربلا، بسیج سازندگی سپاه کربلا، خانه مطبوعات مازندران، کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرداری ساری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در برگزاری این جشنواره با سازمان بسیج رسانه مازندران مشارکت دارند.

برگزیدگان دومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران معرفی شدند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *