برنامهریزی بنیاد برای کمک به سرمایهگذاری و دانشافزایی آثار منتخب
1 دقیقه خوانده شدهمدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در آیین اختتامیه چهارمین جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹ با اشاره به توسعه شبکه همکاریهای این رویداد با ۱۸ نهاد حاکمیتی، دولتی و خصوصی و تخصیص ۷۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاریسازی برای منتخبان، از برنامهریزی برای کمک به سرمایهگذاری و دانشافزایی آثار متخب خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ سید صادق پژمان در این مراسم طی سخنانی ویدئویی که به صورت زنده از بستر آپارات گیم پخش شد، گفت: سال گذشته که مشغول طراحی و برنامهریزی برای اجرای این رویداد بودیم، هیچگاه فکر نمیکردیم شرایط به گونهای پیش رود که مجبور به اجرای مراسم اختتامیه به صورت مجازی و ویدئویی شویم. اما به دلیل فراگیری شیوع کرونا در دنیا و ایران، مجبور به رعایت اقتضائات متفاوتی برای اجرای این رویداد شدیم. البته دبیرخانه چهارمین جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹ از ابتدای سال سناریوهای مختلفی برای شکل اجرای این رویداد متناسب با شرایط روز کشور پیشبینی کرد که در نهایت به دلیل شرایط این ایام مجبور شدیم کل رویداد را به صورت مجازی برگزار کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: مجموعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان تنها متولی سیاستگذاری، ریلگذاری، نظارت و حمایت در حوزه بازیهای دیجیتال تلاش دارد که به همه بخشهای این زیستبوم و حوزههای متفاوت این اکوسیستم در قالب برنامههای کلان کوتاه مدت و بلند مدت توجه داشته باشد. یکی از زیرشاخههای مهمی که طی چند سال اخیر در بنیاد ملی بازیهای رایانهای دنبال شده، حوزه بازیهای هدفمند و جدی بوده است. فارغ از این رویداد، در طول سال هم معاونت پژوهش بنیاد در خصوص این موضوع فعالیت دارد و تلاش میکند برای توسعه متوازن بازیهای جدی اقداماتی را انجام دهد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: یکی از اقدامات بنیاد طی چهار سال گذشته در راستای توجه به حوزه بازیهای جدی، برگزاری جایزه بازیهای جدی بوده است که از انتهای هر رویداد و پایان مراسم اختتامیه رایزنیها و اقدامات برای برگزاری رویدادی بعدی آغاز میشود. طی سالهای ۹۸ و ۹۹ جلسات متعددی با دستگاههای مختلف، نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد و ما هر سال شاهد توسعه این حوزه از زوایای مختلفی چون افزایش تعداد افراد فعال در صنعت بازیهای جدی، افزایش مشارکت دستگاههای حاکمیتی، دولتی، خصوصی و نهادهای علمی و ارتقاء اهمیت روزافزون این موضوع هستیم.
پژمان تصریح کرد: امروز با بازگشت به چهارسال قبل و مرور آن، متوجه میشویم که شبکه همکاری و مشارکت گستردهای که برای برگزاری جایزه بازیهای جدی بهوجود آمده است، اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست. هرچند که نسبت به اهمیت و ارزش این موضوع تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصلههایی دارد.
وی با اشاره به توسعه شبکه همکاریهای این رویداد با بخشهای حاکمیتی، دولتی و خصوصی گفت: یکی از موضوعاتی که برای برگزاری جایزه بازیهای جدی سال ۱۳۹۹ دنبال شد، توسعه شبکه همکاریهای این رویداد بود. امسال ۱۸ دستگاه و نهاد دولتی، خصوصی، علمی-دانشگاهی و مجموعههای بازیسازی برای برگزاری این رویداد با بنیاد ملی بازیهای رایانهای مشارکت داشتند. این امر نشان میدهد که دستیابی به هدف اصلی این اقدام در خصوص انتقال اهمیت و ظرفیت موجود در صنعت بازیهای جدی به دستگاههای دیگر با روند قابل قبولی در حال طی شدن است.
پژمان همچنین تصریح کرد: در این راستا موضوعات و مسائل متفاوتی برای طرح در این رویداد از سوی این دستگاهها ارائه شد. با بررسیهای انجام شده موضوعاتی که امکان پرداختن به آنها وجود داشت و از سوی این دستگاهها نیز مورد حمایت قرار میگرفت، به عنوان موضوعات منتخب برای هر سه بخش این رویداد یعنی جشنواره بازیهای جدی، هکاتون بازیهای جدی و سمپوزیوم بازیهای جدی انتخاب شدند.
وی در سخنانش با تاکید بر تلاش بنیاد برای پرداختن به موضوع سرگرمیهای جدی، اضافه کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای امسال تلاش کرد با توجه به گسترش موضوع سرگرمیهای نوین برای پرکردن اوقات فراغت در دنیا و ایران، به موضوع سرگرمیهای جدی به عنوان یکی از بخشهای جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹ بپردازد. خوشبختانه تعداد آثاری که در این بخش به دبیرخانه رویداد ارسال شد قابل توجه بود و خیلی از آنها دستاوردهایی را در این رویداد کسب کردند.
مدیرعامل بنیاد همچنین با اشاره به افزایش جوایز نقدی این رویداد نسبت به سالهای گذشته گفت: مجموع جوایز نقدی اختصاص داده یافته به منتخبان برگزیده اولین دوره جایزه بازیهای جدی ۲۵ میلیون تومان بود که امروز این عدد به مجموع ۷۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاریسازی رسیده است. این امر از یک سو نشاندهنده دغدغهمندی بنیاد ملی بازیهای رایانهای نسبت به این موضوع است و از سوی دیگر نیز بیانگر واکنش مناسب دستگاههای دیگر نسبت به این مسئله است.
پژمان ضمن یادآوری همکاری خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این رویداد طی سالهای گذشته، تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا و کشورمان موضوع اصلی بخش هکاتون بازیهای جدی ۱۳۹۹ موضوع «مهارت های زندگی: مواجهه با همه گیری بیماری ها» معرفی شد که به نظر میرسد این اتفاق میتواند نمونه خوبی از توانایی بازیهای هدفمند برای ارائه راهکارهایی در خصوص حل مسائل جدید باشد. شرایط امروز دنیا که با مسائل و موضوعات جدیدی مواجه شده است، نیازمند ارائه راهکارهای جدید دارد و یکی از راههای میانبر میتواند تولید بازیهای هدفمند با مشارکت تمام دستگاهها خصوصا برای بخش سرمایهگذاری در این حوزه باشد.
مدیرعامل بنیاد این نوید را به منتخبان چهارمین دوره جایزه بازیهای جدی نیز داد که به محض پایان چهارمین دوره این رویداد، فعالیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این خصوص ادامه خواهد داشت و حتما به آثار متخب این رویداد در ابعاد مختلفی چون سرمایهگذاری و دانشافزایی کمک میشود تا بازیهای این تیمها تا سال آینده در اختیار مردم قرار گرفته و مخاطب پیدا کرده باشند.
وی در پایان هم از تمام عوامل برگزاری جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹ اعم از مجموعه داوران، منتورهای علمی و فنی، دبیر علمی جایزه بازیهای جدی، دبیر اجرایی، دبیر جایزه بازیهای جدی و مجموعه ۱۸ نهادی که در برگزاری این رویداد همکاری تنگاتنگی با بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای دسترسی به اهداف مورد نظر داشتند، قدردانی کرد.
http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=4503