ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ پروژه‌های دولت الکترونیک و فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ رونمایی شد

1 دقیقه خوانده شده
در آخرین جلسه از شورای مدیران در سال ۹۹ با حضور سید عباس صالحی از مجموعه پروژه‌های دولت الکترونیک و فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ رونمایی شد.
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ پروژه‌های دولت الکترونیک و فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ رونمایی شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آخرین جلسه از شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ با دو دستور رونمایی از پرو‌ژ‌ه‌های دولت الکترونیک و اقدامات انجام شده این وزارتخانه در فضای مجازی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سید عباس صالحی ضمن تبریک آغاز ماه مبارک شعبان و فرارسیدن ایام نوروز اظهار کرد: در خصوص دولت الکترونیک اقدامات خوبی در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی انجام شده است که بخشی از آنها به ثمر نشسته و با تکیه بر آن ها می‌توان به آینده خوشبین بود.
وی ادامه داد: در بخش دولت الکترونیک چند اتفاق مهم افتاده است. بخش اول ایجاد پنجره واحد است که ۲۰خدمت را در حال حاضر به مخاطبین ارائه می‌کند، پیش از این ۱۰۰ مجوز در این وزارتخانه صادر می‌شد که به ۳۰مجوز تقلیل پیدا کرد و پس از آن فرآیندها و دستورالعمل‌های جدیدی تعریف شد و سامانه‌های جدیدی پدید یا بازخوانی شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: محور دوم ساخت شبکه داخلی «وفا» در این وزارتخانه است که از طریق آن می‌توان در بستر یک شبکه داخلی مطمئن کارها را به پیش برد، اما سومین محور توسعه پورتال وزارتخانه در فضای کل کشور و حتی شهرستان‌ها بود، در فاصله ۶ماه گذشته از این منظر در بین ۲۰دستگاه دولت رتبه۹ و در بین ۱۵۶دستگاه کل کشور رتبه ۲۲ را کسب کرده‌‌ایم.
صالحی با اشاره به دستور دوم جلسه یادآور شد: در حوزه فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانمندی‌های زیادی دارد که باید ارتقا پیدا کند، از همان ابتدای حضور بنده در این سمت تلاش بر این بوده است که یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومی‌ را ایجاد کنیم، زیرا این وزارتخانه اگر بخواهد نقش خود را در دنیای مجازی امروز حفظ کند باید به سمت ارائه خدمات در فضای مجازی برود.
وی افزود: ما در یک ساختار کلاسیک کار می‌کنیم و اگر ساختار سازمانی خود را تکامل نبخشیم هروز نقش خود را بیش از گذشته از دست خواهیم داد، در همین راستا ابتدا متناسب‌سازی پست‌های سازمانی را داشتیم که خوشبختانه ۱۸۶پست مخصوص فضای مجازی تعریف و ایجاد شد، این وزارتخانه برای دیده شدن نیازمند نیروی انسانی متخصص و ارتقاء دانش نیروهای خود است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در بودجه‌بندی سالانه درصدی را برای فعالیت‌های مجازی قرار دادیم، البته برخی از دستورالعمل‌ها در ساختار اداری ما نیازمند بازنگری است چون در خیلی از بخش‌ها امروز نیازمند حضور افراد نیست و می‌توان خدمات را به صورت غیرحضوری هم ارائه داد.
صالحی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن پرداخت حوزه شبکه‌سازی است که از طریق آن می‌توان شبکه‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی را در یک مسیر قرار دهیم تا عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارتقا دهیم، در حال حاضر در این بخش بهره‌برداری‌هایی داشته و‌ در برخی جهات هم به سمت بهره‌برداری در حال حرکت هستیم.
وی با اشاره به توانمندسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر فضای مجازی تصریح کرد: به نظر می‌آید مجموعه همکاران در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی شرایط قابل توجهی برای جهش در فضای مجازی را فراهم کرده‌اند، اما در فرصت باقیمانده تا پایان دو‌لت دوازدهم مجموعه اقدامات ارائه شده باید به مرحله تثبیت و اجرایی شدن‌ برسد تا اقدامات خوبی در این دوره از وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی باقی و راه را برای آیندگان هموار سازد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بحث استقرار و تثبیت هریک‌از اقدامات ارائه شده در بخش فضای مجازی برای این وزارتخانه نیاز است و انتظار ما از تمام همکاران در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی این است که تمام بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پیاده‌سازی اقدامات ذکر شده جدی گرفته شود و به سمت تثبیت حرکت کند.
صالحی اضافه کرد: در مدت زمان کوتاه باقیمانده از دولت وقت خیلی مهم است که کار جریان‌سازی را آغاز و پایش‌ها را انجام دهیم تا ببینیم چه اندازه از مخاطبان به اقدامات ما روی می‌آورند، بلکه هدف این است که این اقداماتی که امروز رونمایی می‌شود در حوزه دولت الکترونیک مسیر خود را در امر توسعه و پیشبرد پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت الکترونیک باید خدمات به سمت غیرحضوری شدن برود، گفت: در دولت الکترونیک تنها هدف غیرحضوری شدن خدمات نیست بلکه موضوع شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد هم جزئی از این خدمات است.
صالحی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در خصوص‌ ارائه خدمات الکترونیک باید به آن توجه داشت این است که سیستم پشتیبان این خدمات به خصوص در ماه‌های اول باید خدمات را تمام وقت با بهترین‌کیفیت ارائه کند زیرا عدم آگاهی و ناشناخته بود محیط جدید برای خیلی از کاربران ابهاماتی را ایجاد می‌کند که از این رو نیازمند زیرساخت لازم و نیروی انسانی کافی هستیم.
وی افزود: در بخش محتوا این دغدغه وجود دارد که نباید این فضا جایگزین فضای حقیقی بشود، اما در زمانی که همچون دوران کرونا محدودیت‌هایی برای فضای حقیقی وجود دارد باید از ظرفیت فضای مجازی بهره برد، همچنین گاهی فرصت‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که در فضای حقیقی شاهد آن نیستیم.
عضو‌شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: ورود به فضای مجازی به معنای کنار گذاشتن فضای حقیقی نیست، از این رو از تمامی همکاران خود خواستارم در سال ۱۴۰۰ به تجربه‌های خود در سال۹۹ نگاه کرده و تجربه‌ها و چالش‌های موجود را بررسی کنند تا در سال جدید با یک رویکرد نوآورانه کار را در فضای مجازی به پیش ببریم. درواقع سال جدید باید رویکرد ما بیشتر عملیاتی شود.
در ادامه این جلسه محمدرضا بهمنی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارش‌ مختصری از اقدامات این وزارتخانه در امر فضای مجازی پرداخت.
در ادامه هریک از معاونین، روسای سازمان‌ها و‌ موسسات تابعه و همچنین مدیران کل استانی به اختصار پیشنهادها و‌ نکاتی را در خصوص اقدامات وزارت فرهنگ‌ و ‌ارشاد اسلامی در امر دولت الکترونیک و فضای مجازی ارائه کردند.
گفتنی است، در این جلسه از پنجره واحد مجوزها و خدمات، سامانه ارتباطات شبکه سازمانی وفا، سامانه شبکه کسب و‌کارهای پلتزار، پورتال سراسری اطلاع‌رسانی وزارتخانه، تولید ۱۵۰محصول چندرسانه‌ای در حوزه سواد رسانه‌ای و زیست محیطی، متناسب‌سازی سازمانی نفرات استان‌ها با فضای مجازی، برگزاری پویش تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و لوگوی جدید مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی رونمایی شد.
http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=6345

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *