ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

بازرس خانه مطبوعات کشور: فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

1 دقیقه خوانده شده
بازرس خانه مطبوعات کشور گفت: اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها بیشتر خواهد بود و چه‌بسا در دامن اطلاعات غلط غوطه‌ور و متحمل خسارت جبران‌ناپذیری شوند.
بازرس خانه مطبوعات کشور: فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ حبیب احمدی اظهار داشت: سواد رسانه‌ای به مفهوم شناخت رسانه، درک پیام و تجزیه‌وتحلیل محتوای پیام اطلاق می‌شود تا افراد درک صحیح و درستی از رسانه‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیای ارتباطات و انفجار اطلاعات انسان‌ها علاوه بر سواد خواندن و نوشتن، رایانه‌ای، مالی، عاطفی و ارتباطی، باید سواد رسانه‌ای نیز داشته باشند تا با توجه به معیار یونسکو باسواد تلقی شوند، ادامه داد: در دهکده جهانی که انواع رسانه‌ها با ضریب نفوذ متفاوت وجود دارد، اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند و نتوانند انواع رسانه‌ها و تولیدات آنها و سیاست‌گذاری آنها را بشناسند در انبوهی از اطلاعات سردرگم خواهند شد و چه‌بسا این بمباران اطلاعات افراد را به بیراهه هدایت کند.

به گفته مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل، سواد رسانه‌ای باعث شناخت ماهیت رسانه، توانایی کشف حقایق پنهان از لابه‌لای اخبار و پیام‌ها می‌شود و همچنین افراد با استفاده از این نوع سواد می‌توانند اغراض و امیال شخصی و گروهی یا جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی را با توجه به سیاست‌های درون و برون‌سازمانی آن رسانه بشناسد.
احمدی با بیان اینکه داشتن سواد رسانه‌ای برای صاحبان رسانه‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: این افراد باید سواد خود را به‌روز و آپدیت کنند تا بتوانند در ماراتن و رقابت نفس‌گیر رسانه‌ها دوام بیاورند.

این روزنامه‌نگار اردبیلی تصریح کرد: متأسفانه احساس نیاز به آموزش در بین صاحبان رسانه‌ها کم‌رنگ است در حالی که این موضوع باید در سرلوحه برنامه‌های کاری خبرنگاران و شاغلان این حرفه باشد.
به گفته بازرس خانه مطبوعات کشور، مسئولانی هستند که ماهیت و کارکرد رسانه‌های صوتی، تصویری، مجازی، نوشتاری یا مکتوب شامل شبکه‌های اجتماعی، نشریات الکترونیکی و پایگاه‌های خبری، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری و غیره متوجه نیستند و هیچ تفاوتی برای آنها قایل نیستند و اسفناک‌تر اینکه روابط‌عمومی برخی ادارات نیز از این امر مستثنی نیستند.

احمدی تشریح کرد: مدیران رسانه‌ها باید با متدهای نوین خبرنویسی، گزارش‌نویسی، تاکتیک‌های خبری، نحوه صحیح تیتر نویسی، صفحه‌بندی و آیین نگارش و غیره آشنا باشند و در آموزش آنها اهتمام لازم را داشته باشند.

بازرس خانه مطبوعات کشور: فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *