ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اکبر نصراللهی عنوان کرد: ادعای بی‌طرفی رسانه‌های غربی دروغی آشکار است

1 دقیقه خوانده شده
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ‌ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ادعای جریان آزاد اطلاعات، بی‌طرفی، حق مردم به دانستن در رسانه‌های غربی دروغی آشکار و بزرگ است.
اکبر نصراللهی عنوان کرد: ادعای بی‌طرفی رسانه‌های غربی دروغی آشکار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ اکبر نصراللهی در برنامه زنده (لایو)‌ اینستاگرامی با موضوع نقد جایگاه رسانه‌ها درموضوعات راهبردی گفت: رشد و مقابله با مشکلات کشور بدون استفاده از ظرفیت‌های رسانه غیرممکن است. جایگاه و نقش رسانه همیشه مهم  بوده؛ ‌اما با توجه به گستردگی جوامع و تغییر در نحوه تعامل این اهمیت به اندازه ای زیاد شده که بدون استفاده بموقع، ‌کامل و صحیح از این ابزارها، تحقق اهداف حکمرانی و اجتماعی ممکن نیست.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری در رسانه های حرفه‌ای  افزود: با وجود اهمیت رسانه‌ها به‌ویژه شبکه های اجتماعی،‌ مسئولان به دلایل مختلف از جمله سواد رسانه ای پایین، باور نداشتن به رسانه ها و نامحرم دانستن خبرنگاران ازرسانه ها استفاده حداقلی یا تشریفاتی و دیرهنگام می کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ‌ارتباطات و رسانه با اشاره به وقایع مهم، ‌مخاطرات و بحران‌های مختلف از جمله اعتراض های ۹۶،‌ اجرای طرح افزایش سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸،‌ امضای سند همکاری جامع ایران و چین در ۷ فروردین ۱۴۰۰ گفت در تمام این رویدادها استفاده مسئولان از رسانه ها تاخیری، ‌پسینی، حداقلی، ‌رویدادی، ‌کمی، ‌فرصت‌سوز،‌ اعتمادزدا و فاقد بازدارندگی و  مانع تعرض رسانه ای دشمنان بوده است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران با اشاره به تغییرمنابع قدرت و ابزارهای جنگ گفت:‌ رسانه ها مهمترین منابع قدرت و ابزارهای جنگ هستند و هر کشوری که از آن بیشتر برخودار و بهتر استفاده کند می تواند رضایت داخلی بیشتری را تولید و منافع ملی خود را بهتر تامین کند.

دکتر نصراللهی با اشاره به بعضی صحبت ها در مورد ادعای آزادی سردبیر در رسانه های غربی گفت: آزادی ‌سردبیری ادعایی درست است؛‌ آن‌ها در ضدیت با ایران آزاد هستند و این به نفع مالکان بعضی رسانه ها مانند ایران اینترنشنال یعنی عربستان است.

بی‌طرفی و استقلال‌رسانه آرزوست؛ اگر قابل محقق بود تاسیس رسانه‌ها و روایت‌های متفاوت، ضرورت نداشت. رسانه معاند ایران اینترنشنال بعد از بی بی سی و با مدیریت و همکاری عوامل بی بی سی و با پول عربستان  تاسیس شد. اگر گزارش ها و روایت رسانه ها عینی و مسقل از مالکیت رسانه هاست، همان وقایع را عینی بی بی سی پوشش می داد و چه نیازی به تاسیس رسانه دیگر مثل ایران اینترنشنال بود؟ این که رسانه های متعدد ایجاد می شود نشان دهنده این است که مالکانش نوعی دیدگاه دارند که قصد دارند از آن دریچه به واقعیت ها نگاه کنند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی ،‌ارتباطات و رسانه افزود: خبرنگاران باید تلاش و اراده کنند تا جایی که ‌می‌توانند بی‌طرف باشند؛ اگر قرار باشد به دلایل مختلف از جمله اثرپذیری از شرایط محیطی، مالکیت، قوانین و مقررات، سن، جنس و… به سمتی غش کنند انتظار است منافع مردم به ویژه منافع ملی کشورشان را زیرپا نگذارند. رسانه‌ها حتی در پوشش‌زنده رویدادها،‌ با انتخاب سوژه و جای استقرار و زوایه دوربین ‌سیاست‌های خود را اعمال می کنند.

مصادیقی از دستکاری خبرهای ایران در رسانه‌های غربی

این استاد دانشگاه با ذکر مصادیقی از دستکاری خبرهای ایران در رسانه های غربی گفت: مدیریت‌خبر، بخش‌های‌ مختلفی دارد؛‌ مدیریت موضوعات، ‌جملات، ‌واژه‌ها،‌ تصاویر ‌و چینش از جمله آن است. بدیهی است مدیریت رسانه تابعی از سیاست های رسانه و مالکان ‏رسانه است و ادعای جریان آزاد اطلاعات، بی طرفی، حق مردم به دانستن دروغی آشکار وبزرگ است.‏

وی با اشاره به اقدامات دوگانه رسانه‌های مختلف از جمله رسانه های فارسی زبان معاند گفت: بی بی سی در مورد حمله با چاقو در متروی لندن با چند مجروح  از عبارت حمله تروریستی؛ اما در مورد حمله مسلحانه به رژه در اهواز با بیش از بیست شهید از مردم عادی و نظامی ها از عبارت حمله استفاده کرد و مواردی از این دست در مورد شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز دیده شد.

نصراللهی در پاسخ به سئوالی در مورد تفاوت کارمندان رسانه های معاند با رسانه های داخلی مثل پرس تی وی گفت: پرس‌تی‌وی‌ صدای مخالفان کشور خاصی از جمله آمریکا نیست؛ اما بی بی سی و ایران اینترنشنال، صدای مردم ایران نیستند؛ بلکه تلاش می‌کنند صدای مخالفان ایران از جمله منافقین باشند و حتی ایران اینترنشنال زنده اجلاس گروه تروریستی منافقین را پخش کرد و به سخنگوی الاحوازیه همزمان با عملیات تروریستی تریبون داد و به او خوشامد گفت.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری در پایان گفت: نماینده و سخنگوی هیچ رسانه‌ای نیستم؛‌ انتقاد از ایران‌اینترنشنال و بی بی سی فارسی به مفهوم تایید عملکرد رسانه های داخلی نیست و نمونه هایی از مغایرت عملکرد رسانه های داخلی با امنیت ملی ایران کم نیست.

اکبر نصراللهی عنوان کرد: ادعای بی‌طرفی رسانه‌های غربی دروغی آشکار است

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *