ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اهالی رسانه از معاون مطبوعاتی چه می خواهند؟ به رسانه ها آزادی بیشتر بدهید

1 دقیقه خوانده شده
مدیرمسئول روزنامه «آرمان امروز» بر این باور است که توفیق در حوزه های «مبارزه با فساد» و «برگرداندن مرجعیت رسانه» جز با آزادی بیشتر رسانه ها، پذیرش نقدها و در امان بودن رسانه هایی که به نوعی خطر می کنند، میسر نخواهد شد.
اهالی رسانه از معاون مطبوعاتی چه می خواهند؟ به رسانه ها آزادی بیشتر بدهید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ حسین عبداللهی درباره ی عمده مشکلات حال حاضر رسانه ها، پیشنهاد به معاون جدید مطبوعاتی (فرشاد مهدی پور)، با نگاهی به عملکرد معاون سابق مطبوعاتی (محمد خدادی)، اظهار کرد: در دوره ی آقای خدادی چند اتفاق مثبت رخ داد. ایشان زمانی که آغاز به کار کردند، معضل کاغذ پیچیده ترین مشکل روز مطبوعات شده بود و ایشان با ارتباطات و همکاری و تعامل خوب با رسانه ها توانست این مشکل را از طریق واردکنندگان کاغذ به خوبی مدیریت و وضعیت کاغذ را از حالت بحران خارج کند.

عبداللهی در ادامه نکته کلیدی در مدیریت معاون سابق مطبوعاتی را ارتباط موثر با رسانه ها عنوان کرد و درباره ی عملکرد محمد خدادی، در مقام معاون مطبوعاتی گفت: ایشان ارتباطشان با مدیران رسانه ها بسیار خوب بود و جلسات هم اندیشی و تعامل سازنده ایجاد کرده بودند که توانسته بود در زمینه اطلاع رسانی به ویژه در وضعیت کرونا موثر واقع شود.

مدیرمسئول روزنامه آرمان امروز سپس درباره ی پیشنهادش به معاون جدید مطبوعاتی اظهار کرد: خوشبختانه فردی که انتخاب شده اند، آشنا به مسائل و مشکلات رسانه ها هستند و اشراف کامل به حوزه را دارند. اما می دانید که وضعیت رسانه حالت سیال دارد و هر روز به ویژه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، نوع به کارگیری ابزار رسانه، فرمت های جدید و سیالی دارد. برای این مدیریت سیال نیازمند به رصد درست و صحیح این مساله هستیم.

چکش کاری نظام جامع رسانه ای با همراهی همه رسانه ها

او با اشاره به صحبت های اخیر فرشاد مهدی پور ـ معاون جدید مطبوعاتی ـ مبنی بر لزوم بازسازی نظام جامع رسانه­ ای کشور، گفت: صحبت های ایشان خوب است ولی باز این امر باید با خود رسانه های کشور چکش کاری شود. یعنی نظر مشورتی جامع از خود رسانه ها در این خصوص گرفته شود. در حکمی که وزیر محترم ارشاد برای ایشان صادر کردند، نکات بسیار خوبی را مد نظر قرار داده بودند، اما اجرای این نکات نیازمند همکاری متقابل با بدنه ی رسانه ای کشور است. اینکه همانگونه که اعتقاد به آزادی در مطبوعات دارند، اگر دولت قرار است در زمینه مبارزه با فساد توفیقی حاصل کند، جز با دادن آزادی بیشتر به رسانه ها، پذیرش نقد و انتقاد و در امان بودن رسانه هایی که به نوعی خطر می کنند، میسر نیست. بنابراین اگر قرار است رسانه ها مواردی را درباره صاحبان ثروت و قدرت افشا کنند که دست بلندی در نفوذ در جاهای مختلف دارند، نیاز به حمایت و حاشیه امن است. اگر قرار است مبارزه با فساد به سرانجام برسد، رهگذر اصلی آن از طریق آزادی رسانه در چهارچوب های قانونی است و نه در چهارچوب های سلیقه ای.

رسانه ها باید در حاشیه امن بتوانند نقد و افشاگری کنند

عبداللهی با اعتقاد بر اینکه در بحث مبارزه با فساد نباید فرقی بین رسانه ها از نظر نگرش ها و جناح بندی های سیاسی وجود داشته باشد، گفت: باید اجازه دهند رسانه ها در بیان نقد و افشاگری آزاد باشند و پس از آن هم مصون بمانند و در حاشیه امنی بتوانند به مسائل بپردازند. نقش معاون مطبوعاتی در این حلقه، ارتباط صحیح و سازنده با رسانه های کشور و انعکاس دقیق مسائل و مشکلات آنها به دولت و حمایت برای رفع مشکلات مطبوعات در راستای تقویت و اطلاع رسانی به هنگام است. در این مسیر ارتباط و برگزاری جلسات و ارائه راهکارها و اطلاع رسانی دقیق، درباره مسائل و منافع ملی نقش موثری دارد تا منافع ملی در اثر اطلاع رسانی نادرست، دستخوش رسانه های بیرونی قرار نگیرد.

برگرداندن مرجعیت رسانه ای کشور با آزادی بیشتر

این مدیر رسانه برگرداندن مرجعیت رسانه ای کشور را مسئله ای عنوان کرد که فقط متوجه دولت ها نیست و در این زمینه اظهار کرد: نمی توان گفت دولت قبل به رسانه بی توجه بود و این دولت توجه می کند. باید یک تصمیم حاکمیتی صوت گیرد و آزادی های بیشتری به رسانه ها داده شود تا نگاه به سمت رسانه هایی نرود که دوست نیستند، بر اساس منافع ملی ما تصمیم نمی گیرند و دنبال اهداف خودشان هستند تا با تشویق به شورش و تخریب و تهدید کردن مردم، اینگونه نشان دهند که همه چیز به بن بست رسیده است؛ اگر می خواهید نگاه ها به آن سمت نرود، باید آزادی بیشتری به رسانه ها داده شود و این آزادی به گونه ای باشد که پس از انتشار مطالب، خبرنگاران و مسئولان رسانه ها بدانند که حاشیه امنی دارند.

دفاع از امنیت ملی صرفا دفاع از گفته های مسوولان نیست

عبداللهی ادامه داد: پل ارتباطی معاونت مطبوعاتی با دولت و نهادهای حاکمیتی می تواند در این قضیه بسیار موثر باشد. یعنی قبل از اینکه اتفاقی بیفتد به نقطه های مطلوب برای امنیت ملی مان برسیم. دفاع از امنیت ملی هم صرفا دفاع از گفته های وزیر خارجه یا مسوولان نیست. دفاع از حقایق است تا جایی که به منافع ملی ضربه نزد و افکار عمومی را راجع به موضوعات مختلف، سیاست های داخلی و خارجی اقناع کنیم و این امر باید مدنظر مسوولان قرار بگیرد.

مدیرمسئول روزنامه آرمان امروز افزود: نهادهای حاکمیتی ما باید بپذیرند که مرجعیت رسانه ای ما نباید خارج باشد و پذیرفته اند که مرجعیت رسانه ای دستخوش حوادث شده که این اتفاق برای رسانه های کشور خطرناک است.

او با بیان اینکه نباید وعده هایی که خارج از توانایی دولت است به رسانه ها داد، اضافه کرد: در حال حاضر مدیران رسانه ها تحت فشار هستند که بتوانند رسانه خود را منتشر کنند. برخی ها مجبور به این شده اند که تعداد صفحاتشان را کم کنند و برخی مجبور به این شدند که تیراژ را کم کنند. مهمترین عنصر برای مطبوعات، تامین کاغذ است و برون رفت از این شرایط مستلزم مشورت معاونت مطبوعات با اهالی خود مطبوعات است.

عبداللهی در پایان یادآور شد: ما برای برگرداندن مرجعیت رسانه راهی جز دادن آزادی به رسانه ها نداریم، از طرفی برخی آزادی ها هم نباید منجر به بروز صدمات دیگر شود.

اهالی رسانه از معاون مطبوعاتی چه می خواهند؟ به رسانه ها آزادی بیشتر بدهید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *