چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اعدام مدیرعامل خبرگزاری پارس، همکاری ایرنا و CNN

1 دقیقه خوانده شده
بهمن کمیلی زاده خبرنگار پیشکسوت ایرنا در گفت و گو با پروژه تاریخ شفاهی رسانه های ایران ایرنا از فعالیت های حرفه ای خود در زمان شاه ، انقلاب اسلامی و جنگ می گوید. کمیلی زاده که برخاسته از بازار بود، کسب و کار را رها کرد و کار روزنامه نگاری را ارضاءکننده روح و روانش دانست.
اعدام مدیرعامل خبرگزاری پارس، همکاری ایرنا و CNN

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ او از خاطرات خود در رژیم گذشته می گوید و از بلایی که نزدیک بود به خاطر قرائت اشتباه پیام محمدرضا پهلوی بر سرش بیاید سخن راند. او همچنین به اعدام مدیرعامل خبرگزاری پارس که بعدها نام آن به ایرنا تغییر یافت صحبت می کند. کمک گرفتن از سی ان ان برای ارسال خبر به ایران و برخورد تند با کریستین امانپور  از دیگر روایات او از جنگ اول خلیج فارس بین ناتو و حکومت صدام است. متن کامل این گفت و گو در پی می آید:

ایرنا: از سال های ابتدایی فعالیت رسانه ای تان بگویید و این که چه طور شد پا به عرصه رسانه ها گذاشتید؟

کمیلی زاده: از نوجوانی با اقتصاد و بازار آشنا شدم چرا که در یک خانواده بازاری متولد شده بودم و از سنین پائین هراز چند گاهی به حجره مرحوم پدرم می رفتم و با بازار ، دلال، خرید، فروش و معامله آشنا شدم. بعدها تا سنین ٢۴ و ٢۵ کار بازار را دنبال کردم اما هیچگاه فعالیت در بازار من را ارضا نمی کرد و در خودم احساس خلاء می کردم. البته ناگفته نماند که در حین فعالیت آزاد شب ها به درس ادامه دادم و به دریافت مدرک لیسانس نایل شدم.

در سال١٣۵٣ بود که توسط یکی از دوستان خانوادگی وارد خبر گزاری پارس شدم، اما کمتر از یکماه به دلیل برخورد با یکی از کارمندان اتاق مدیریت، کار در خبرگزاری را رها کرده و به فعالیت دررادیو اکتفا کردم، ناگفته نماند به دلیل آشنایی با مرحوم ملک مرزبان خبرنگار گروه ورزشی، در محیط های ورزشی برای مجلات مختلفی گزارش می نوشتم. در سال١٣۵۴ بودکه از طرف مدیرعامل وقت خبرگزاری پارس مجدداً دعوت به کار شدم. در آن زمان گروه اقتصادی تازه تاسیس شده بود و من مطابق علاقه ام به موضوعات اقتصادی پس از یک ارزیابی از سوی مرحوم استاد قریب که از مدیران وقت در بانک مرکزی و کار پاره وقت در”پانا”بودند به عنوان خبرنگار مشغول کار شدم. از آن تاریخ تا روزهای پیروزی انقلاب خاطرات زیادی دارم که در این مقوله نمی گنجد. اما ذکر این نکته را ضروری می دانم که علیرغم تلاشی که یک گروه سه نفری در اتاق اخبار کردند و با توزیع شبنامه ها در صدد تعطیلی اتاق اخبار برآمدند نتیجه اش فقط یک سری چک و لگدی بود که در یک پادگان ( به نظرم الان پارک و خانه هنرمندان شده است) نصیب من شد.

باز هم در سال ١٣۵٣ بود که امتحان ورودی برای کار در رادیو تلویزیون را دادم و پس از موفقیت در کانال ٢ تلویزیون به کار مشغول شدم. اما دیری نپائید که توسط یکی از دوستان که سمت مدیریت خبر رادیو را عهده دار بود به رادیو انتقال یافتم و با آشنایی که از اقتصاد ایران داشتم به عنوان سردبیر اخبار اقتصادی و دبیر اخبار ساعت ٢٠مشغول به کار شدم. این همکاری تا اواسط سال ١٣۶٠ ادامه داشت تا اینکه مقرر شد در یک سازمان به کار خبر مشغول باشم. من ایرنا را انتخاب کردم ، چرا که جوّ موجود در رادیو و مدیرانی که عمدتا نا کارآمد بودند و نیز نگاه شکاک ان ها به افراد عرصه فعالیت را بر کارکنانی چون من که در دو دستگاه خبری کار می کردم تنگ کرده بود. جا دارد عنوان کنم در طول همکاری در رادیو از مرحوم محمود جعفریان ، مرحوم پرویز نیک خواه، مرحوم تورج فرازمند ، حمید اوجی ، مرحوم دکتر یحیی خاکزاد و….. مدیران قبل از انقلاب در رادیو تلویزیون تجربیات گرانبهایی کسب کردم.

کار در رادیو خاطرات زیادی را برای من به یادگار گذاشته است، از جریانات روز های انقلاب و اعتصابات ۴ ماهه آن روز ها که بگذریم با پیروزی انقلاب، خاطراتی ازنحوه برخورد با متهمین کشوری و لشکری و حضور در بعضی جلسات محاکمه برایم فراموش نشدنی است.

ادامه این گزارش را می توانید در اینجا بخوانید.

اعدام مدیرعامل خبرگزاری پارس، همکاری ایرنا و CNN

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *