پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اشرف‌السلطنه، نخستین زن خبرنگار ایرانی

1 دقیقه خوانده شده
اشرف‌السلطنه، نخستین زن خبرنگار ایرانی

بر اساس تحقیقات محققان حوزه مطبوعات «عزت ملک خانم» ملقب به اشرف‌السلطنه نخستین زن خبرنگار ایرانی است.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل ازهمشهری آنلاین؛ سیدفرید قاسمی پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران در کتاب «مطبوعات ایرانی» با اشاره به این موضوع از اشرف‌السلطنه به‌عنوان نخستین زن روزنامه‌نگار ایرانی یاد می‌کند و می‌نویسد: «نخستین زن مطبوعات ایران عزت ملک خانم دختر امامقلی میرزای عمادالدوله دولتشاهی است. او در سال ۱۲۵۰ شمسی به عقد محمدحسن خان صنیع‌الدوله (اعتمادالسلطنه) درآمد و از سال ۱۳۰۶ لقب اشرف‌السلطنه را دریافت کرد.

همسر اشرف‌السلطنه در دوران ۲۵ سال زندگی مشترک با او عهده‌دار امور مطبوعاتی بود و ۹ نشریه انتشار داد و نامش به‌عنوان نخستین وزیر انطباعات در تاریخ به ثبت رسید. در این مدت اشرف‌السلطنه صمیمانه با او همکاری کرد و حتی بیشتر آنچه به‌عنوان روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه بر جای مانده است، تقریر اعتمادالسلطنه و تحریر اشرف‌السلطنه است و دور نیست که آثار دیگری نیز تحریر او باشد.»
البته جز روزنامه‌نگاری بسیاری اشرف‌السلطنه را نخستین زن عکاس ایرانی هم می‌دانند. اعتمادالسلطنه، همسر این بانوی خبرنگار، در کتابش «‌خاطرات اعتمادالسلطنه» بارها به فعالیت‌های همسرش در حوزه عکاسی اشاره کرده است. همچنین درباره این بانوی خبرنگار چنین نقل شده است: «اشرف‌السلطنه در زمان حکمرانی پدرش در کرمانشاهان متولد شد. او در جوانی با اعتمادالسلطنه که پیشخدمت شاه بود، ازدواج کرد و به تهران آمد. از آن جا که فرزندی نداشت، عمر خود را بیشتر به مطالعه گذراند. به تاریخ و طب علاقه زیادی داشت و به دلیل مسئولیت‌های همسرش بر سیاست دربار ایران و اتفاقات مملکت و روابط با خارج مسلط بود. اشرف‌السلطنه بعد از ۲۵ سال که همراه همسرش گرداننده مطبوعات عهد ناصری بود، در سال ۱۳۱۳ به علت فوت شوهرش از تهران رفت. او همه املاک شوهرش به جز کتاب‌های خطی اعتمادالسلطنه را در تهران فروخت و راهی مشهد شد. »

او کتاب‌های خطی همسرش را به آستان قدس رضوی اهدا کرد و به عقد حاج سیدحسین، نایب‌التولیه آستان قدس رضوی، درآمد. چند سالی هم با او زندگی کرد و در ۵۳ سالگی دیده از جهان گشود.

اشرف‌السلطنه، نخستین زن خبرنگار ایرانی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *