ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

از روزنامه‌فروشی و خبرنگاری تا نویسندگی کتاب‌های دفاع مقدس

1 دقیقه خوانده شده
از روزنامه‌فروشی و خبرنگاری تا نویسندگی کتاب‌های دفاع مقدس

«رحیم میر عظیم» که کار خود را با روزنامه‌فروشی در ابرکوه آغاز کرد، رفته‌رفته به یک خبرنگار حرفه‌ای تبدیل و علاقه او به گزارش‌نویسی و محدودیت رسانه‌ها در ارائه مطالب طولانی، وی را به حیطه نویسندگی کتاب کشاند که طی ۵ سال گذشته تعداد ۱۰ عنوان کتاب به قلم او منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از خبرگزاری فارس؛ چندی قبل طی مراسمی با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و رئیس کتابخانه ملی در محل باغ موزه دفاع مقدس کشور از ۸۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد که پنج عنوان آن با مصاحبه گری یک نویسنده ابرکوهی به سرانجام رسیده بود.

این خبرنگار ابرکوهی که اکنون در زمینه نوشتن کتاب‌های دفاع مقدس گام نهاده است، دراین‌باره اظهار کرد: «نغمه‌خوانی خاک‌ریزها»، «رخنه در تَلواسه»، «هاتفان بی‌هیاهو»، «به روی چشم» و «منادی نور» حاصل ۱۰۷ ساعت مصاحبه با رزمندگان شاخص کشور است که منتشر و رونمایی شده است.

رحیم میر عظیم در رابطه با فعالیت‌های خود گفت: به علت علاقه‌ای که از دوران کودکی و به ویژه مقطع ابتدایی به کار خبری داشتم، از سال ۱۳۵۹ کار خود را با توزیع نشریه جهاد روستا و بعدازآن همکاری با یکی از روزنامه‌فروش‌های آن زمان‌برای توزیع روزنامه‌های سراسری و همچنین فروش نشریاتی مانند پیام انقلاب، امید انقلاب و پاسدار اسلام آغاز کردم.

میرعظیم اذعان کرد: در دهه ۷۰ کار خبرنگاری را با روزنامه‌های «صبح خانواده» و «آفرینش» به طور رسمی آغاز کرده و بعدازآن به‌صورت جدی‌تر این کار را با روزنامه «کیهان» ادامه دادم.

نویسنده ابرکوهی ادامه داد: علاقه وافر به نوشتن گزارش و مواجه بودن با محدودیت صفحات روزنامه، مرا به سمت انتشار ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های استانی و سراسری سوق داد که آن زمان در شهرستان ابرکوه چنین کاری انجام نمی‌شد و برخی اوقات حتی ۱۵ روز یک‌بار نیز در تیراژ وسیع منتشر می‌شد که من علاوه بر کار خبر، گزارش‌های خود را در آن به چاپ می‌رساندم.

وی تصریح کرد: با افزایش هزینه‌های چاپ و گسترش فضای مجازی کار خود را در یکی از سایت‌های مطرح استانی آغاز و بعدازآن با دو خبرگزاری مطرح کشوری ادامه دادم و به واسطه امکانات این فضا گزارش‌های بسیاری تهیه کردم که بسیاری از آن‌ها بازتاب کشوری پیدا کرد.

این خبرنگار ابراز کرد: گزارش‌های طولانی من باز هم با محدودیت در خبرگزاری‌ها مواجه شد که امکان انتشار گزارش‌های طولانی وجود نداشت. لذا این امر مرا به سمت نوشتن کتاب هدایت کرد که پس از تحقیق بسیار در زمینه حرفه نویسندگی و استفاده از تجارب اساتید مختلف، نویسندگی کتاب را از پنج سال قبل آغاز کردم.

میرعظیم که پیش‌ازاین «فرشته یا آدمی»، «نیک‌بخت»، «یک هفته در جهنم»، «ناجی»، «مادرانه» و «روایت مشتاقی» توسط وی به رشته تحریر درآمده است، خاطرنشان کرد: هشت کتاب از ده کتاب تألیفی من در حوزه دفاع مقدس و دو کتاب نیز در حوزه بهزیستی است.

وی عشق به کار و نداشتن دیدگاه اقتصادی و مادی را شباهات‌های کار خبرنگاری و نویسندگی عنوان کرد و افزود: تفاوت عمده این دو حرفه نیز حساسیت بالای کار خبری است که باید در مدت کوتاهی یک خبر تهیه، تنظیم و ارسال شود و صحت خبر فدای سرعت نشود؛ اما در نویسندگی فرصت بیشتری برای انجام کار وجود دارد.

این خبرنگار و نویسنده خاطرنشان کرد: کار تحقیق و پژوهش در زمینه کتاب بسیار وقت‌گیر و مشکل است. ضمن اینکه تهیه برخی از گزارش‌های تولیدی خبرنگاران نیز زمان‌بر بوده و مشکلات و معضلات خاص خود را دارد به ویژه‌زمانی که خبرنگار قصد پیگیری و مطالبه گری داشته باشد.

از روزنامه‌فروشی و خبرنگاری تا نویسندگی کتاب‌های دفاع مقدس

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *