ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اجرای فاز اول پروژه طراحی و پیاده سازی پورتال «ایران در نشریات تاریخی صربستان»

1 دقیقه خوانده شده
اجرای فاز اول پروژه طراحی و پیاده سازی پورتال «ایران در نشریات تاریخی صربستان»

در دیدار مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی کشورمان و آدام سوفرونیویچ، معاون مرکز دیجیتال کتابخانه بلگراد و معاون موزه کتاب آدلیگات و ویکتور لازیچ، ریییس موزه، کتاب آدلیگات راه‌اندازی پروژه مشترک پورتال «ایران در نشریات تاریخی و قدیمی صربستان» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ رایزنی فرهنگی در دو سال گذشته همکاری خوبی با موزه کتاب آدلیگات داشته است و از این رو رئیس این موسسه که علاقه زیادی به فرهنگ و تاریخ ایران دارد و به ایران هم سفر داشته و چندین سفرنامه و یادداشت در نشریات مختلف درباره ایران نوشته است، این جلسه را هماهنگ و برای هرگونه همکاری در حوزه جمع آوری اسناد ایران در نشریات قدیمی صربستان با همکاری مرکز دیجیتال دانشگاه بلگراد اعلام آمادگی کرد.

در این جلسه ابتدا آدام سوفرونیویچ بیان کرد: تا کنون بیش از ۶۰۰۰۰۰ روزنامه، ماهنامه، نشریه و بولتن های قدیمی که مجوز آنها اخذ شده است از منابع مختلف در این مرکز بصورت دیجیتال ذخیره شده است و با استفاده از نرم افزار های تخصصی قابلیت جستجو، نمایش، ذخیره سازی به صورت متن و سایر امکانات مختلف را دارا می باشد.

اولین روزنامه مربوط به سال ۱۸۶۸ میلادی می باشد و تا سال  ۲۰۰۰ میلادی سعی شده تا تمامی نشریات جمع آوری، مجوزهای لازم اخذ و اقدام به دیجیتالیزه کردن شده است.

در ادامه آقای ویکتور لازیچ اظهار داشت: هدف از پیشنهاد این پروژه و فعالیت های مشترک دیگر توسعه پل های ارتباطی محکم بین دو ملت ایران و صربستان است. موسسه ما از دوستی و همکاری که در این مدت ایجاد کرده ایم و همچنین از همبستگی، فرهنگ و هنر ملت شما بسیار قدردانی می کند. ما مخصوصاً مفتخریم که مجموعه گسترده ای از کتابها و مصنوعات مربوط به ایران را که رایزنی فرهنگی به ما اهداء کرده است، در اختیار داریم و کشور و فرهنگ شما را به بهترین شکل ممکن به صربستان، بلکه همچنین جامعه گسترده تری ارائه می دهیم، زیرا بازدید کنندگان ما از سراسر جهان و به ویژه از کشورهای همسایه می باشند.

مهدی شیرازی رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از همکاری هایی خوبی که با این موسسه داشته است علاقمندی و همکاری خود را به راه اندازی پورتال ایران در نشریات قدیمی و تاریخی صربستان، برگزاری نشست ها و نمایشگاه های مختلف در این خصوص را اعلام و بیان کرد: انجام این پروژه نشان از ارتباطات و همکاری های فرهنگی خوب بین  رایزنی فرهنگی و موزه کتاب آدلیگات و کتابخانه بلگراد دانست و از راه اندازی این پروژه مشترک استقبال کرد.

شیرازی پیشنهاد کرد: در فاز اول این پروژه پورتال دو زبانه و با کلیدواژه “ایران” راه اندازی گردد. استخراج اطلاعات با کلیدواژه ایران، طراحی پورتال و اتصال به نرم افزار مرکز دیجیتال کتابخانه بلگراد توسط طرف مقابل صورت گیرد و رایزنی فرهنگی ترجمه مطالب را به زبان فارسی عهده دار خواهد بود.

راه اندازی آزمایشی پورتال و استخراج اطلاعات

در راستای توافقات صورت گرفته ابتدا توسط تیم مرکز دیجیتال کتابخانه بلگراد پورتال ایران در نشریات تاریخی صربستان به آدرس “http://iran.unilib.rs” که زیر مجموعه سایت کتابخانه دانشگاه بلگراد می باشد، راه اندازی گردید. اطلاعاتی با کلید واژه ایران استخراج و در این سایت بارگزاری شد. مواردی از این اطلاعات نیز توسط رایزنی فرهنگی ترجمه و در سایت بارگزاری شد.

اجرای فاز اول پروژه طراحی و پیاده سازی پورتال «ایران در نشریات تاریخی صربستان»

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *