پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور

اتحادیه جهانی خبرنگاران گزارش داد؛ ظرف ۱۰ سال بیش از ۴۰ خبرنگار در یمن کشته شده اند

1 دقیقه خوانده شده
اتحادیه جهانی خبرنگاران گزارش داد؛ ظرف ۱۰ سال بیش از ۴۰ خبرنگار در یمن کشته شده اند

اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران اعلام کرد، طی ۱۰ سال اخیر ۴۴ روزنامه نگار یمنی کشته شدند که اکثر آنها در طول شش سال جنگ در این کشور جان باخته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایسنا؛ این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، عوامل زیادی وجود دارد که موجب شده اتخاذ اقدامات قضایی علیه عاملان کشته شدن روزنامه نگاران به عقب بیفتد از جمله این عوامل وجود جنگ در یمن، بی ثباتی و گسترش حس خصومت نسبت به روزنامه و روزنامه نگاران است.

براساس این بیانیه، از دیگر دلایل این تاخیر این است که اکثر حملات به روزنامه نگاران توسط طرف های درگیر از سال ۲۰۱۵ هستند و به علاوه یک دستگاه قضایی مستقل برای دادخواهی وجود ندارد. گروههای درگیر در سایه قطب بندی سیاسی و فرقه ای که در رسانه یمن وجود دارد روزنامه نگاران را دشمن خود می دانند.

در ادامه این بیانیه آمده است، اصحاب رسانه یمن روزانه با جراحت دیدن ها، بازداشت های اجباری، تهدیدات، محدودیت ها و تعلیق حقوق ها روبرو هستند و محل کار آنها مورد حمله قرار می گیرد و از ترس انتقام عمل خودسانسوری را در پیش می گیرند.

طبق بیانیه، سندیکای روزنامه نگاران یمن ۸۸ مورد نقض آزادی های مطبوعات و رسانه را در این کشور از ماه ژانویه تا پایان سپتامبر رصد کرده است، این نقض ها مختلف بوده و بازداشت، تهدید، تجاوز، قتل، منع پوشش دهی حوادث، حمله به محل کار را شامل می شود و مسوولیت اکثر این نقض ها برعهده دو طرف درگیر است.

اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران اعلام کرد، از ابتدای ۲۰۲۰ کشته شدن دو عکاس روزنامه را ثبت کرده است؛ بدیل البرهومی در جریان حملات و نبیل القطیعی، عکاس خبرگزاری فرانسه به دست افراد ناشناس مقابل منزلش هنگام بازگشت از کار خود کشته شدند. دو روزنامه نگار هم در سال ۲۰۱۹ حین انجام کار خود کشته شدند. ۲۰ روزنامه نگار هم ربوده شده اند و جزء مفقودین هستند و برای چهار روزنامه نگار دیگر به اتهام خیانت و جاسوسی برای کشورهای بیگانه حکم اعدام صادر شده است.

این اتحادیه خواستار مجازات جنایتکاران شد و از نقش سندیکای روزنامه نگاران یمن در پیگیری و مستند کردن نقض های رسانه ای این کشور قدردانی کرد چرا که این کار برای تحقق عدالت ضروری است.

اتحادیه جهانی خبرنگاران گزارش داد؛ ظرف ۱۰ سال بیش از ۴۰ خبرنگار در یمن کشته شده اند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *