کتاب «آسیب شناسی رسانههای جمعی» منتشر شد
1 دقیقه خوانده شدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از ایرنا؛ نویسنده این کتاب که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی است، در مقدمه اثرش نوشته است: رسانه علاوه بر نقشهای مثبتی که در نگرش، رفتار و علائق فردی و حیات اجتماعی ما دارد، تاثیرهای مضر یا کژکارکردهایی را نیز به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان به دنبال دارد. این مسئله موجب چالشهای اجتماعی و فرهنگی بیشمار و انجام تحقیقات گوناگون جامعهشناختی و روانشناختی برای شناخت ابعاد مختلف این نیروی مخرب و آثار بالقوه و ویرانگر شامل خشونت، اعتیاد به دخانیات، الکل و مواد مخدر، ارتباط ابزاری، شیءوارگی، پورنوگرافی، برهنگی، زوال فرهنگی، فروپاشی حریم خصوصی، رابطه و رفتارهای جنسی زودرس و پرخطر، اختلالات بهداشت روانی و به طور کلی سبک زندگی، از پنج دهه اخیر شده است.
بنا بر نوشته امیرحسام اسحاقی هدف این کتاب تعریف و تمجید غیرواقع از رسانه نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، آسیبشناسی در چارچوب پارادایم انتقادی پیرامون ابزارهای ارتباطی و رسانههای اجتماعی نوینی است که بسیار تهاجمی شده و تاثیرهای منفی زیادی تاکنون داشته است؛ همچنین بر افزایش سطح آگاهی و شناخت مخاطبان و کاربران از تاثیرهای مخرب، نامرئی و غافلگیرکننده رسانه متمرکز است.
نویسنده افزوده است: کتاب حاضر سعی کرده است بیش از ارائه راههای درمان و پیشگیری، به تشخیص و پیش بینی آسیبها یا کژکارکردهای رسانههای ارتباطی در زندگی اجتماعی و فرهنگی به ویژه ابعاد اخلاقی و روحی و روند نزولی و نگرانکننده ماهیت انسانی آن بپردازد تا شاید بعد واقعی و معنوی از دسترفته انسان به ارتباطات بازگردد.
به گزارش ایرنا، چاپ اول این کتاب که ۲۸۰ صفحه دارد در شمارگان هزار نسخه، با قیمت ۷۵۰ هزار ریال منتشر شده است.