رسانهها از رمزداراییها و مخاطرات جدی آن خواهند نوشت
1 دقیقه خوانده شده
معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه مکتوب از مدیران مسئول رسانه ها خواست تا مردم و سرمایه گذاران خرد را درباره گسترش فعالیت های مرتبط با رمزدارایی ها و مخاطرات جدی ناشی از ورود به این عرصه مطلع کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه؛ در متن این نامه تاکید شده است هر گونه فعالیت تبلیغی انجام و ساز و کار لازم را برای نظارت مستمر بر محتوای آن رسانه اتخاذ کرده و ابراز امیدواری کرده اند که با همکاری مؤثر آنها، گامی مهم به منظور ایجاد محیط رسانه ای امن، مسئولانه و آگاهی بخش برای جامعه برداشته شود.
در پیوست این نامه نیز جزئیات و مسئولیتهای ناشی از ممنوعیت رمزداراییها برای رسانهها آمده است: نظر به گسترش روز افزون فعالیتهای مرتبط با رمز دارایی و با توجه به مخاطرات و ریسکهای نهفته در این حوزه از جمله نوسانات شدید قیمتی؛ کلاهبرداریهای گسترده و عدم وجود پشتوانه قانونی شفاف برای سرمایهگذاران خرد، مقتضی است به منظور حفظ و صیانت از منافع عمومی و جلوگیری از بروز خسارات مالی برای شهروندان، از هرگونه تبلیغ، ترویج یا تشویق مردم به سرمایهگذاری در این حوزه خودداری شود.
لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مورخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ که در تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۴ به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است، هرگونه تبلیغ، تشویق و پیشنهاد سرمایهگذاری در رمزداراییها در رسانهها و فضای مجازی ممنوع است.
بر این اساس موارد زیر به منظور شفافسازی و تاکید بر اجرای دقیق این مصوبه، اعلام میشود؛
- هرگونه تبلیغ رمزدارایی در رسانههای محیطی، مطبوعات، خبرگزاریهای رسمی، رسانه ملی، رسانههای نمایش خانگی و فضای مجازی ممنوع است، تبلیغات صرفا به درگاه های اینترنتی رسمی ارائه دهندگان خدمات رمزدارایی که مجوزهای لازم را از تنظیم گران بخشی اخذ کردهاند، محدود میشود.
- هرگونه تبلیغ با مضمون وعده سود ثابت، تضمین رشد قیمتی، معاملات هرمی و عباراتی که ریسکهای سرمایهگذاری را پنهان کند، اکیدا ممنوع است.
- تبلیغ و تشویق به سرمایهگذاری در حوزه استخراج رمزدارایی (مانند استخراج ابری) و همچنین تبلیغ خرید و فروش دستگاههای استخراج کاملا ممنوع میباشد.
- تبلیغ فعالیتهایی نظیر “کار در منزل با ارز دیجیتال”، “خرید و فروش حساب کاربری صرافیها” و سایر کسب و کارهای مشابه که عموم مردم را به فعالیت های پرریسک تشویق می کنند، ممنوع است.
- چنانچه هرگونه فعالیت تبلیغی در حوزه رمزداراییها در آن رسانه در جریان است، ضمن توقف فوری، نظارت دقیقی بر محتوای تولیدی و آگهیهای دریافتی صورت پذیرد.
- انتشار تبلیغات از طریق پلتفرمها و سکوهای تبلیغات دیجیتال نیز ممنوع است و مسئولیت کنترل و جلوگیری از انتشار این موارد نیز بر عهده مدیران رسانه بوده و نافی مسئولیتهای قانونی و حقوقی آنها نیست.
خبرنگار: فرناز قنبری
لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=21978