ج٫ آبان ۴ام, ۱۴۰۳

خبرنگاران و رسانه

حاوی اخبار صنف خبرنگاران، اصحاب مطبوعات و رسانه‌های کشور

بدرود پیر مطبوعات همدان

1 دقیقه خوانده شده
 نخستین شامگاه از دومین ماه پاییز 1403 حاج علی فاضل‌پور ملقب به فاضل همدانی پیشکسوت مطبوعات استان همدان درگذشت.
بدرود پیر مطبوعات همدان

 نخستین شامگاه از دومین ماه پاییز ۱۴۰۳ حاج علی فاضل‌پور ملقب به فاضل همدانی پیشکسوت مطبوعات استان همدان درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرنگاران و رسانه و به نقل از همدان پیام؛ این تلخ‌ترین خبری بود که خاطر تک تک اعضای خانواده بزرگ همدان‌پیام را این روزها محزون کرد . “پیر مطبوعات” عنوانی بود که در سال‌های اخیر همدان‌پیامی‌ها به نام ایشان افزوده بودند و هربار با هر حالی حاج فاضل وارد تحریریه مطبوعات می‌شد با صدایی خسته اما با اشتیاق و گرم می‌گفت “سلام سردبیر” و این صدا را هر کس با چشم بسته هم می‌شنید لبخندی به لب می‌نشاند و می‌گفت بچه‌ها حاج فاضل آمده است .

حضور و فعالیت و حساسیت به اخبار مردمی از خصیصه‌های حاج فاضل بود و این همان مواردی بود که جایگاه وی را با دیگران برای اصحاب رسانه استان متمایز می‌کرد شاید شخصیت قابل احترام حاج فاضل خود دلیلی براین مهم بود که سبب شد دومین روز آبان ۱۴۰۳ یک بار دیگر در تقویم رسانه‌ای استان به نقطه‌ای تاریک تبدیل شود. نقطه‌ای که به جا مانده از سفر آسمانی پیشکسوت رسانه‌های استان بود.

طلوع دل‌انگیز

مرحوم حاج علی فاضل‌پور در تاریخ چهارم تیرماه سال ۱۳۳۱ در همدان دیده به جهان گشود . وی در سنین نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط کاری پدر عازم تهران شد و در آنجا از همان دوران جوانی با علاقه وافری که به کار خبرنگاری داشت در مجله جوانان امروز نخستین تجربه روزنامه‌نگاری را کسب کرد .

اوایل سال ۱۳۸۳بود که برای ادامه زندگی و فعالیت‌های شغلی راهی زادگاه خود شد و از آن پس فصل تازه‌ای از زندگی خود را در همدان آغاز کرد.

تجربه فعالیت در رسانه‌های استان

آن‌روزها مصادف بود با آغاز فعالیت “هفته‌نامه همدان‌پیام” که با مدیر مسئولی نصرت‌ا… طاقتی‌احسن منتشر می‌شد. از همان روزها همکاری جدی و صمیمانه حاج فاضل با برادران طاقتی احسن آغاز شد. هر روز که می‌گذشت انتقال تجربیات ایشان به تیم روزنامه که آن‌روزها نوپا بود جدی‌تر می‌شد . از سال ۱۳۸۷ ایشان فعالیت خود را با سردبیری هفته نامه آوای الوند ادامه داد و هر هفته این هفته‌نامه با تلاش مرحوم حاج فاضل به صورت منظم منتشر شد .

روزگار به این شیوه پیش می‌رفت که پیر مطبوعات از سال ۱۳۸۸ سردبیری رسانه پارسی را نیز به عهده گرفت و پس از آن نیز سردبیر چشم‌انداز شد و این فعالیت‌های رسانه‌ای و دغدغه حاج فاضل سبب شد هفته‌نامه‌های تحت مدیریت ایشان شاهد انتشار منظم باشد و این اتفاقات آن روزها کمک‌های بسزایی در توسعه فرهنگ استان داشت و این همان باوری است که روز گذشته همگان بر آن در مراسم تشییع مرحوم فاضل تأکید داشتند .

آغاز سردبیری صبح امید

روزگار به این منوال پیش می‌رفت که حاج فاضل از سال ۱۳۸۹ به صورت همزمان سردبیری هفته‌نامه صبح امید را به عهده گرفت این مسئولیت برای ایشان چنان جدی بود که با عزمی جدی صبح امید هر شماره چاپ شد و توانست در استان‌های مختلف هم نمایندگانی پویا داشته باشد .

اما حضور حاج علی فاضل‌پور یا همان حاج فاضل همدان‌پیامی‌ها در هیچ مسئولیت رسانه‌ای سبب نشد ذره‌ای بین ایشان و خانواده بزرگ همدان‌پیام فاصله بیفتد در سال‌های اخیر علاوه بر مشغله‌های رسانه‌ای و با وجود بیماری همچنان حضورش در تحریریه روزنامه و نظم در نشر صبح امید مداوم بود .

مرحوم حاج فاضل همدانی مردی نیک‌اندیش و خبرنگاری برجسته و اخلاق مدار بود که تا آخرین لحظات عمر خود از گره‌گشایی در کار دیگران نیز کوتاهی نکرد .

تجلیل وزیر فرهنگ

در بین خاطرات فعالیت وی در سال‌های آخر زندگی ایشان، یکم اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان با برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی همزمان با حضور جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ و استان همدان و اهالی رسانه همدان لوحی از سوی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به حاج علی فاضل‌پور به عنوان پیشکسوت عرصه‌ رسانه استان اهدا شد و از وی به عنوان پیشکسوت مطبوعات استان همدان و نخستین همراه و حامی روزنامه همدان‌پیام قدردانی‌ شد.

عیادت و پیگیری‌های امیدبخش

مرحوم حاج فاضل همدانی در این یکی دو سال اخیر رنج بیماری‌های متعددی را تحمل کرد .

در زمان نقاحت ایشان بارها مسئولان و مدیران شهری و استانی پیگیر روند درمان حاج فاضل بودند، در آخرین روزها سید مسعود حسینی، شهردار همدان و برخی از مدیران شهری به رسم احوالپرسی از علی فاضل همدانی پیشکسوت و فعال رسانه‌ای استان همدان در منزل ایشان حضور یافتند. در این دیدار شهردار همدان با تمجید از نقش اثرگذار و مهم خبرنگاران در عرصه‌های مختلف عنوان کرده بود امانت‌داری و انصاف ۲ شاخصه مهم خبرنگاران متعهد همدانی است که در این خصوص آقای فاضل همدانی سرامد هستند . در همه این دیدارها علی فاضل همدانی پیشکسوت رسانه‌ای استان با تشکر از حضور آنها عنوان میکرد، عیادت و پیگیری عزیزان سبب دلگرمی و قوت اینجانب و خانواده‌ام می‌شود.

آغاز جنگ تحمیلی، تلخ‌ترین خاطره

علی فاضل همدانی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان خبرنگار مدارس فعالیت خود را آغاز کرده است در زمینه سوابق خود روزی در گفت‌وگو با همدان‌پیام گفت : خبرنویسی من در روزنامه کیهان با بچه‌ها و اطلاعات کودکان آغاز شد، ۵۵ سال است کار خبر انجام می‌دهم که ۴۵ سال آن به صورت حرفه‌ای است.

وی در پاسخ به این پرسش که بدترین و تلخ‌ترین خاطره خود در دوران خبرنگاری را چه می‌دانید، گفت: تلخ‌ترین خاطره کاری من نشر خبر آغاز جنگ تحمیلی بود و هم‌اینک نیز جنگ در نقاط مختلف سبب آزردگی ما خبرنگاران می‌شود.

حاج فاضل در حوزه ارتباط رسانه‌ای با نیروی انتظامی استان همدان ارتباط بیشتری داشت و همواره برای این حوزه از هر تلاشی فروگذار نبود. همیشه معتقد بود، خبرنگاران با توجه به اینکه در بطن جامعه حضور دارند نقش مهم و مؤثری در آگاه‌سازی و ارتقای دانش جامعه ایفا می‌کنند. این پیشکسوت رسانه بارها گفته بود، اصحاب رسانه که با عشق و هدف خدمت به ملت و میهن خود پای به این عرصه مهم گذاشتند همواره دغدغه مردم را دارند و در تلاش هستند گره گشای مشکلات جامعه باشند و در این راه پر فراز و نشیب ناملایمت‌های زیادی را از سوی جامعه و مسئولان به جان خریدند اما همچنان استوار به کار خود ادامه می‌دهند.

حاج فاضل بر این باور بود، خبرنگاران استان همدان در دوران فعالیت خود بارها و بارها تلخ و شیرینی‌های زیادی را به چشم دیده‌اند و به نگارش درآورده‌اند اما همواره مشکلات مردم از مهمترین دغدغه‌های آنها بوده وهست و خود در این راه همواره بی‌ادعا تلاش کرد.

غروب غم‌انگیز

اما متأسفانه وی در غروب غم‌انگیز یکم آبان ۱۴۰۳ دار فانی را وداع گفت. وی در حالی که ۷۲ بهار از زندگی خود را دیده بود در اوج غم و اندوه اصحاب رسانه استان همدان روز گذشته راهی خانه ابدی شد و تا همیشه در قطعه هنرمندان باغ بهشت همدان آرام گرفت.

و اینگونه دفتر پر بار عمر ایشان با بیش از ۴۰ سال فعالیت رسانه‌ای پس از تحمل رنج فراوان از بیماری در سال‌های اخیر شامگاه یکم آبان ماه ۱۴۰۳ بسته شد.

مرحوم حاج فاضل اگرچه از بنیان‌گذاران روزنامه همدان‌پیام است؛ اما از جمله افراد تأثیرگذاری بود که با داشتن نیم قرن سابقه خبرنگاری و سردبیری انتشار چند هفته‌نامه و روزنامه از جمله همدان‌پیام؛ ندای ولایت، فرهنگ اسلام، آوای الوند، چشم‌انداز همدان، صبح امید، رسانه پارسی را در سوابق پربار خود برای همیشه ماندگار کرد.

و اما در این پایان حزن‌انگیز روابط عمومی روزنامه همدان‌پیام این فقدان تلخ را خدمت خانواده محترم مرحوم و جامعه رسانه‌ای استان همدان به‌ویژه خانواده بزرگ همدان‌پیام تسلیت عرض می‌نماید و برای بازماندگان آرزوی صبری جمیل دارد و از خدا می‌خواهیم چراغ راه پیر مطبوعات در مسیر تعالی فرهنگ باشیم تا همیشه.

خداحافظ پیر مطبوعات

لینک کوتاه: http://khabarnegaranvaresane.ir/?p=18789

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *